8 av 10 småföretagare vill ha sänkt bolagsskatt

Sveriges småföretagare är mycket positiva till regeringens förslag om sänkt bolagskatt. Detta enligt en enkätundersökning gjord av programföretaget Fortnox, där över 1 700 svenska småföretag har tyckt till om förslaget. Resultatet visar att 84 procent är positiva till en sänkning, medan endast 27 procent hade föredragit en sänkt kapitalskatt.

Fortnox, Sveriges ledande leverantör av internetbaserade affärssystem till småföretag, har i en enkätundersökning frågat svenska företag vad de tycker om regeringens förslag om sänkt bolagskatt. Mer än 1 700 företag, med upptill 100 anställda, har deltagit i undersökningen. 84 procent av företagen är positiva till en sänkning, medan endast 27 procent hade föredragit en sänkt kapitalskatt.

– Genom denna undersökning tar vi tempen på vad småföretagarna runt om i Sverige faktiskt tycker. Att över 80 procent av småföretagen är positiva till sänkt bolagskatt ger oss en bredare bild av opinionen i landet, säger Jens Collskog, VD på Fortnox.

Vidare tror 73 procent av de tillfrågade att en sänkt bolagsskatt kommer att gynna svenskt näringsliv. Men däremot svarar bara 1 av 10 att de kommer att anställa fler som en direkt följd av att bolagsskatten sänks.

– Slutsatsen är att svenska småföretag är rörande överens om att en sänkt bolagsskatt är bra. Detta gäller oavsett om företaget har en eller 100 anställda, avslutar Jens Collskog.

Jens Collskog, VD Fortnox AB, +46 733 63 23 00, jens.collskog@fortnox.se

Om Fortnox

Fortnox är Sveriges ledande leverantör av internetbaserade program för bland annat bokföring, fakturering, orderhantering, tidredovisning, löneadministration och säljstöd till mindre och medelstora företag, föreningar och redovisningsbyråer. Fortnox program kan nås från vilken internetansluten dator, surfplatta och smartphone som helst i världen. Fortnox är ett snabbväxande företag med för närvarande 60 medarbetare. År 2011 var omsättningen 43 MSEK med ett rörelseresultat på 4,3 MSEK Huvudkontoret finns i Växjö och aktien är noterad på NGM Nordic MTF (FNOX MTF). För mer information, besök www.fortnox.se

Taggar: