Fortum och Preem öppnar första elmacken

Report this content

Tanka med el på macken? Ja, från och med idag är det möjligt. Idag invigde Stockholms stads Miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton de första laddstationerna på Preems drivmedelsstation på Norr Mälarstrand i Stockholm. Ett första steg i ett nyligen inlett samarbete mellan Fortum och Preem kring infrastruktur för laddning av elfordon.

Bakgrunden till samarbetet mellan Fortum och Preem är ett gemensamt intresse att utveckla den svenska laddinfrastrukturen för att kunna erbjuda el som drivmedel och samtidigt bygga en allt större kunskap på området. Som del av ett inledande pilotprojekt kommer Fortum att sätta upp laddstolpar vid tre av Preems drivmedelsstationer i Stockholm. Först ut är Norr Mälarstrand, följt av Globen och Nacka. - Att driva utvecklingen av infrastruktur för laddning och att erbjuda koldioxidfritt drivmedel för elbilar är en naturlig del av Fortums utveckling som energibolag. Nu inviger vi Sveriges första riktiga elmack tillsammans med Preem och visar med det ännu tydligare att el är ett viktigt framtida drivmedel, säger Christian Lundberg, VD Fortum Sverige. Preem driver 470 drivmedelsstationer i Sverige och har under de senaste åren sett en snabb utveckling mot nya drivmedel. - Framtiden är vår viktigaste marknad och därför har förnybara drivmedel under de senaste åren blivit en allt större del av det vi tillverkar och säljer, säger Michael G:son Löw, koncernchef och VD Preem. Våra trafikstationer ser vi som en given plats för att ”tanka” sitt fordon när framtidens drivmedelsmix långsiktigt kommer att förändras. Genom att lansera el tillsammans med Fortum kommer vi att stå väl rustade för att möta en växande marknad i ett tidigt skede. - Elbilar är klimatsmarta, tysta, och rena, och det är mycket positivt att det privata näringslivet nu bidrar till att bygga ut infrastrukturen för elbilarna. För mig som miljöborgarråd är det viktigt att se till att det finns många miljövänliga alternativ i biltrafiken både i stadens egen bilflotta och för stockholmarna. Landstingets rapport om miljörelaterad hälsa för 2009 visar klart och tydligt att arbetet för ren luft och minskat buller är viktigt, och där är elbilar en viktig pusselbit, tillsammans med dubbdäcksreglering och nya typer av asfalt, säger Ulla Hamilton (M). En drivmedelsomställning är nödvändig för att vi ska nå våra gemensamma miljömål. Enligt Elforsk skulle en bred övergång till elbilar leda till minskade utsläpp motsvarande hela Sveriges utsläppsmål till 2020.

Taggar: