5 miljoner för säkrare elnät i Årjäng

Fortum investerar cirka 5 miljoner kronor i elnätet i Årjängs kommun. Satsningen ger 128 kunder en bättre leveranssäkerhet.
- Det här är en stor satsning på elnätet i området, säger Anders Öberg som är ansvarig för Fortums lokalnät på landsbygden.

Det är tre projekt som kommer att pågå parallellt. Vid Furukullen har arbetet startat med att byta ut 4,6 kilometer oisolerad luftledning mot isolerad luftledning. I Sjötorpet ska 4,8 kilometer kabel grävas ner i marken. I april är det också byggstart för projektet i Finntorp. Där handlar det om 1,9 kilometer isolerad luftledning som ska ersätta oisolerad luftledning.

Projekten ingår i en långsiktig investeringsplan för elnätet i västra Värmland. Sedan 2009 har Fortum investerat cirka 50 miljoner kronor i området - en av företagets största satsningar i Värmland under de senaste åren. Projekten i västra Värmland är en del av SäkraNät-programmet som inleddes 2005. Sedan dess har Fortum investerat omkring sju miljarder kronor i elnätet.

SäkraNät-programmet bygger på fyra metoder:
* Byta ut oisolerad luftledning mot kabel i marken.
* Isolera luftledningar.
* Installera fjärrstyrda frånskiljare.
* Bredda ledningsgator.

I Värmland har Fortum sedan 2005 investerat över en miljard kronor och vädersäkrat omkring 1 250 kilometer ledning.

Anders Öberg, ansvarig för Fortums lokalnät på landsbygden

Jonatan Björck, kommunikatör Fortum

Telefon 072-56 15 416

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.