Fortum inviger snabbladdningsstation för elbilar i Karlskoga

Fortum, Nissan och McDonald’s kraftsamlar med stöd av Energimyndigheten i Sverige och bygger ut snabbladdningsstationer för elbilar. Den nya snabbladdaren tankar en elbil på bara 25 minuter. Laddaren är strategiskt placerad på McDonald’s på Viaduktsgatan i Karlskoga, alldeles invid motorvägspåfarten till E18 och öppnar upp ytterligare för en avgasfri bilpendling och möjliggör en ökning av elbilar i regionen.

Fortum ansvarar för systemlösning, installation och service av snabbladdningsstationen och har mer än tio års erfarenhet av att utveckla laddningslösningar för elbilar. Fortum Charge & Drive är ett affärssystem för laddningslösningar som innebär att betalningar, kommunikation och styrning samt övervakning och kundsupport görs på distans för att göra det enkelt för kunden.

- Vi fortsätter att vidareutveckla Charge & Drive och med vår nya partners Nissan och McDonald´s tar vi ett viktigt steg mot framtidens elbilssamhälle. Med Charge & Drive lösningen blir det inte bara enkelt för dem som vill erbjuda laddning för elbilar, det underlättar också för elbilsförarna som smidigt kan hitta en snabbladdningsstation, säger Markus Hökfelt, nordiskt ansvarig för Charge & Drive, inom Fortum.

McDonald´s erbjuder laddning för elbilar i Sverige sedan 2009. Då invigdes den första elbilsladdaren för att ge elbilsburna gäster möjlighet att resa mer hållbart. Sedan tidigare har McDonalds snabbladdningsstolpar på restaurangerna i Skärholmen, Lindvreten, söder om Stockholm utefter E4:an och Årstagatan i Uppsala.

– Nu ger jag mina elbilsburna gäster ytterligare service när de stannar och äter hos oss och det känns jättebra. Tillsammans med Fortum och Nissan tar vi nästa steg mot ett grönare resande och erbjuder nu både snabb- och normalladdning, säger Patrik Forsman som äger och driver McDonald’s i Karlskoga.

Det nordiska samarbetet grundar sig i ett avtal som Fortum och Nissan undertecknade i september 2012 och McDonald’s är svensk partner. Syftet är att göra elbilen till ett attraktivt alternativ för alla bilförare. Och därför byggs nu 50 snabbladdningsstationer för elbilar i de fyra nordiska länderna, varav 20 stycken i Sverige, 20 stycken i Finland och 10 stycken i Norge. På så sätt knyts de nordiska huvudstäderna ihop med gröna korridorer.

– Tillsammans med partners som Fortum och McDonald’s vill Nissan bidra till att utveckla miljö- och infrastruktur för elbilismen. Vi tror starkt på att ett tätt samarbete mellan biltillverkare och elbolag kommer att påskynda denna process, säger Alexandra Österplan, Communication Manager, Nissan i Sverige.

Tekniska fakta:
Laddningsstationerna klarar snabbladdning med likström och ger ca 50 kW. Det innebär att en Nissan LEAF eller annat CHAdeMO-kompatibelt fordon som laddas upp till 80 % under ca 25 minuter kan köra ytterligare ca 15 mil. Under våren kommer även elbilar som använder sig av Combo-standard att kunna snabbladdas.

Markus Hökfelt, nordiskt ansvarig för Charge & Drive, Fortum, 070-344 53 72, markus.hokfelt@fortum.com
Christina Almgren, presschef Fortum, 072- 515 78 06, christina.almgren@fortum.com

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.

Citat

Vi fortsätter att vidareutveckla Charge & Drive och med vår nya partners Nissan och McDonald´s tar vi ett viktigt steg mot framtidens elbilssamhälle. Med Charge & Drive lösningen blir det inte bara enkelt för dem som vill erbjuda laddning för elbilar, det underlättar också för elbilsförarna som smidigt kan hitta en snabbladdningsstation.
Markus Hökfelt, nordiskt ansvarig för Charge & Drive