In2 Sabre Award till Fortum, Springtime och Garbergs för älvstädning

Fortum, tillsammans med Springtime och Garbergs, belönas med In2 SABRE Awards i kategorin Sponsorships för Älvstädar SM – en aktivitet där lokala idrottsföreningar städade utmed Sveriges älvar och värvade älvsupporters.

Vi är så glada att det här initiativet uppmärksammas. Vi är mycket stolta över vårt samarbete med Städa Sverige och aktiviteten Älvstädar-SM. Men framför allt över den laginsats som över 1000 ungdomar gjorde genom att samla in över 30 ton skräp utmed några av våra största älvar. Resultatet är renare natur, högre medvetenhet om vattenkraft och miljöfrågor samt ett extra tillskott i klubbkassan till samtliga idrottsföreningar som deltog. Utmärkelsen i In2 SABRE Awards ser jag som ett kvitto på att vi gör rätt saker vad gäller aktivering av sponsorskap och marknads-PR, säger Jennifer Carlsson, Head of PR & Media Fortum Sverige.

In2 Sabre Award är en fristående del i världens största PR tävling - EMEA SABRE Awards som firade 10 årsjubileum detta år. Priset delades ut under det första europiska innovationsseminariet - In2 Innovation Summit i London tidigare denna vecka, där också senaste trendspaning inom proaktivt arbete med varumärke och anseende presenterades och debatterades samtidigt som årets bästa kampanjer och byråer uppmärksammade för bästa insikt och innovation inom marknadsföring och PR.

Fortum och Älvstädar-SM var också nominerade till bästa PR-arbete i Norden i EMEA SABRE Awards där över 2 400 bidrag hade skickats in.

Om Älvstädar-SM
Vattenkraften är ett av de renaste energislag som finns och den utgör ryggraden i Sveriges koldioxidfria energiförsörjning. Med Älvstädar-SM, en tävling för lokala idrottsföreningar kopplad till den största städinsatsen någonsin vid älvar, ville Fortum stimulera till dialog och lokalt engagemang för miljöfrågor kring älvarna. Älvstädningen genomfördes i samarbete med idrottens miljöorganisation Städa Sverige. Det vinnande laget fick 25 000 kronor till föreningskassan och Fortum stöttade ett nytt lokalt miljöprojekt i Ljusnan där segrarna städat.

Film om Älvstädar-SM: http://www.stadasverige.se/portfolio/stada-alv/

Om In2 Sabre Awards: http://in2.holmesreport.com/category/in2-sabre-awards/

För mer information, kontakta gärna:
Jennifer Carlsson, Head of PR & Media Fortum Sverige, tfn: 076-7641290.
Christina Almgren, presschef, Fortum Sverige, tfn: 072-515 78 06.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.