Mockfjärd lyste starkast i tävlingen om Sveriges roligaste julbelysning

Idag presenterades vinnaren av tävlingen ”Sveriges Roligaste julbelysning” som får ett års elförbrukning (till ett värde av max 25 000 kronor). Tävlingen riktade sig till alla som gillar att lysa upp hus och omnejd under årets mörkaste tid. Kreativitet och smart användning av energieffektiva LED-lampor bidrar till både ökad trivsel och ljus samtidigt som det inte behöver belasta miljön eller plånboken nämnvärt.

Björn och Solbritt Mellembråten i Mockfjärd, Dalarna fick idag besök av Hans Rohlin från Fortum som överräckte vinstbevis på ett års elförbrukning och många gratulationer till vinnarna av Sveriges Roligaste julbelysning.  Björn Mellembråten har i tolv års tid pyntat sitt hus och trädgård, men den här julen hade han tänkt att avstå. Då kom grannarna förbi och sade att de gärna ville ha belysningen, varpå de satte upp alla lampor åt honom.

Med LED-lampor har han halverat sin elräkning.
- Förut var min elräkning i december runt 6 000 kr men nu när jag börjat med LED-lampor har jag kommit ner till hälften, berättar Björn Mellembråten.

Juryns motivering till vinsten lyder enligt följande:
Det mest lysande exemplet på hur man med känsla och balans kan låta ungefär 50 000 lampor inte bara sprida ljus i decembermörkret, utan locka fram och bjuda på all den värme och stämning som finns gömd runt gården och tunet i Mockfjärd. En julbelysning som nådde ända in i juryns hjärtan.

Juryn består av Niclas Johansson, VD MK Illumination AB, Anders Hedlund, belysningsingenjör och strateg på Stockholm stads trafikkontor, Fredrik Karlsson, kommunikationschef Fortum Sverige samt Marika Markovits, direktor, Stockholms Stadsmission.

Det kom in totalt 129 tävlingsbidrag till tävlingen som hade två delmoment. Först en publik omröstning via Facebook där totalt 10 203 röster slutligen kvalificerade 30 bidrag till en jurybedömd final. Jurymedlemmarna röstade därefter individuellt utifrån bidragens kreativitet, grundtanke och tekniska genomförande. Vinnarbidraget fick höga poäng av samtliga i juryn som är enhetligt mycket nöjda med årets vinnare.

-
Det är en dekoration som är genomtänkt. Man har genomgående samma kelvin (temeratur/färgskala) i dekorationen. Där finns flera detaljer som är smakfullt ljussatt som man nästan får leta efter i bilden. Utförandet håller mycket hög klass, här har man lagt mycket tid för ett perfekt resultat. En mycket skandinavisk design som tilltalade mig, vilket ger bidraget mitt högsta betyg, säger Niclas Johansson, VD MK Illumination AB.

Tävlingsresultat

1:a pris            Björn och Solbritt Mellerbråten, Mockfjärd, Dalarna
2:a pris            Mats Larsson, Arbrå, Hälsingland
3:e pris            Harri Gilleby, Edsvalla, Värmland

Andra- och tredjepristagarna vinner en Fortum Hemkontroll, en ny produkt som fjärrstyr hemmets bortifrån via en app i mobilen eller datorn (värde 3 083 kronor inkl. 1 års abonnemang).

- Syftet med tävlingen var att uppmuntra allmänheten att använda ljus när det behövs som mest. Använder man energieffektiv belysning så är det inte så dyrt som många tror. Självklart ska också elen vara tillgänglig när den behövs. Tillsammans med kommunerna gör vi på Fortum ett omfattande arbete för att förbättra och säkra elnätet. Målet är att trygga elförsörjningen under alla omständigheter, säger Fredrik Karlsson kommunikationschef på Fortum.

Läs mer om tävlingen och se samtliga tävlingsbidrag på fortum.se/julljus

Fredrik Karlsson, kommunikationschef Fortum Sverige 076-866 7725.
Christina Almgren, presschef, Fortum Sverige 072-515 7806,

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com

Citat

- Syftet med tävlingen var att uppmuntra allmänheten att använda ljus när det behövs som mest. Använder man energieffektiv belysning så är det inte så dyrt som många tror. Självklart ska också elen vara tillgänglig när den behövs. Tillsammans med kommunerna gör vi på Fortum ett omfattande arbete för att förbättra och säkra elnätet. Målet är att trygga elförsörjningen under alla omständigheter.
Fredrik Karlsson, kommunikationschef, Fortum Sverige