Söderhamns FF är favorit i Älvstädar-SM

Nu på lördag avgörs den största städinsatsen någonsin längs med tre av Sveriges älvar; Älvstädar-SM. Tävlingen är en del av samarbetet mellan Fortum och Städa Sverige, och utmed  Ljusnan deltar 18 ungdomslag. Utöver att städa gör lagen även allt de kan för att värva maximalt antal "älvsupporters".

Det segrande laget vinner 25 000 kronor till sin förening, och förverkligar dessutom ett lokalt miljöprojekt. Det nominerade projektet vid Ljusnan är ett samverkansprojekt som tagits fram tillsammans med Ljusne Sportfiskeklubb och som syftar till att förbättra levnadsmiljön för fisk.

- Projekt handlar främst om olika åtgärder för förbättring av miljön runt och i älven. Målet är att både förbättra miljön och samtidigt öka förutsättningarna för fisket, säger Hans Rohlin som är lokal talesperson för Fortum.

Sammanlagt har tre olika miljöprojekt nominerats längs med de älvar, Ljusnan, Dalälven och Klarälven, där ungdomarna städar. Fortum avsätter 100 000 kronor för att finansiera det vinnande projektet.

Lagen kan till och med den sista augusti värva maximalt antal älvsupporters. Vid Ljusnan är det hittills Söderhamns FF som är i täten med över 500 röster, vilket för närvarande ger en ledning i tävlingen. Det är enkelt att anmäla sig som älvsupporter via lagets unika tävlingssida som finns på www.fortum.se/alv.

Älvstädar-SM är ett samarbete mellan idrottsrörelsens miljöorganisation Städa Sverige och energibolaget Fortum. Tävlingen riktar sig till ungdomar som är aktiva i lokala idrottsföreningar. Alla lag som deltar och städar vid någon av älvarna uppmanas att också värva älvsupporters. Drygt 60 lag med sammanlagt över 1300 deltagare är anmälda i tävlingen. Älvstädar-SM genomförs för första gången och är ett av flera lokala miljöprojekt som Fortum stöttar längs med de älvar där företaget verkar. Städa Sverige är Sveriges största operativa miljöorganisation, helägd av idrottsrörelsen. De engagerar barn och ungdomar inom idrotten i att städa olika delar av den svenska miljön.

För mer information, kontakta gärna: Hans Rohlin, Fortum, tfn. 070-567 63 77.
Christina Almgren, presschef, Fortum, tfn.072-515 7806.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.

Citat

− Projekt handlar främst om olika åtgärder för förbättring av miljön runt och i älven. Målet är att både förbättra miljön och samtidigt öka förutsättningarna för fisket, säger Hans Rohlin som är lokal talesperson för Fortum.
Hans Rohlin, Fortum