Elnät i marken bättre för utsatta fåglar

Antalet häckande vadarfåglar har minskat drastiskt i södra Sverige under senare år. Nu bygger Fortum Distribution om elnätet i Båtafjorden utanför Varberg för att förbättra miljön för fåglarna.

Det är Länsstyrelsen i Halland som driver ett projekt för att bromsa och vända den negativa trenden med vadarfåglar. Alla arter har minskat under den senaste tioårsperioden, allra tydligast märks trenden hos större strandpipare som har minskat med hela 80 procent, enligt Länsstyrelsens rapport.

En sak vadarfåglarna inte tycker om är höga stolpar, exempelvis stolparna som elledningar är upphängda i. Stolparna kan nämligen fungera som utmärkta utkiksposter för rovfåglar. Vadarfåglarna undviker instinktivt att häcka i närheten av höga föremål.

Tryggare nät för 700 kunder

På uppdrag av Länsstyrelsen ska Fortum därför gräva ner elnätet i Båtafjorden utanför Varberg. I projektet som beräknas kosta knappt 4 miljoner kronor river Fortum drygt 5 kilometer luftledning och ersätter med kabel nergrävd i marken. Förutom en förbättrad miljö för fåglarna får också cirka 700 kunder i området ett tryggare elnät.

- Vi förbättrar elnätet så att kunderna i området får färre och kortare strömavbrott. Samtidigt hjälper vi vadarfåglarna att få en miljö som de trivs bättre i. Det känns jättebra, säger Anders Öberg som är ansvarig för Fortums lokalnät i bland annat Halland.

Fortums projekt är en av många åtgärder för att förbättra fåglarnas levnadsvillkor, berättar Carina Lundqvist som är naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen i Halland.

- Vi genomför åtgärder i år för att förbättra de viktigaste halländska strandängarna där det fortfarande finns kvar häckande vadarfåglar. Vadarfåglarna lägger sina bon direkt på marken och deras ägg och ungar är mycket utsatta för till exempel kråkor, räv och grävling. Genom att vi tar bort träd och buskar och tar ner olämpligt placerade tornfalksholkar kan predationstrycket från kråk- och rovfåglar minskas. Vi sätter även upp skyddsstängsel för att hålla undan rovdjur som lever på marken, som grävlingar och rävar, säger Carina Lundqvist.

Projektet ska starta i höst och beräknas vara klart under våren 2015.

Jonatan Björck, kommunikatör på Fortum Distribution

08-671 73 72

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.

Taggar: