Fortum avvecklar sitt ägande i Karlshamns Kraft AB

Fortum har träffat en överenskommelse om att sälja sin 30-procentiga andel i Karlshamns Kraft AB till majoritetsägaren E.ON. Försäljningen är en del av Fortums effektiviseringsprogram som lanserades i oktober 2012. Kärnan i Fortums strategi ligger i företages starka kompetens inom CO2-fri vattenkraft, kärnkraft och resurseffektiv kraftvärmeproduktion.

Affären innebär en mindre påverkan på Fortums kraftdivisions resultat för första kvartalet 2014. Parterna har en överenskommelse om att inte offentliggöra försäljningspriset.

Karlshamn Kraft AB ligger i södra Sverige. Företaget äger tre oljeeldade värmekrafteneheter med en effekt på 340 MW styck. Utöver detta har företaget sju bergsrumslager för olja med en total volym om 800 000 kubikmeter och en hamn. Karlshamn Kraft AB är en del av den svenska kraftreserven och har använts som kraftreserv vid ett antal tillfällen. Det senaste överenskommelsen med Svenska Kraftnät om Karlshamn som kraftreserv är från november 2013 och omfattar två av verkets enheter.

Sasu Valkamo, Vice President, Co-owned Nuclear & Thermal, tel. +358 50 453 2232

Christina Almgren, Presschef, tel. +46 72 515 78 06

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.