Höga flöden i Klarälven

Mycket höga flöden väntas i Klarälven. Inom de närmaste dygnen ökar Tappningen från Höljesdammen från 350 till cirka 500 kubikmeter per sekund.

”Vi får gå tillbaka minst tio år i tiden för att hitta motsvarande höga flöden i Klarälven. Därför vill jag uppmana alla som kan beröras av vårfloden att vara vaksamma. Tyvärr kan vi inte säga något om hur enskilda kan komma att påverkas. Även om det kommer stora flöden från Höljes så är det är låg vattenföring i Klarälvens biflöden. Därför är det troligtvis högre upp i Klarälven som det höga flödena kommer att påverka mest”, säger Fortums Jens Bjöörn.

SMHI har utfärdat en så kallad klass 1 varning för Klarälven nedströms Höljesmagasinet vilket innebär vissa risker för allmänheten och störningar för en del samhällsfunktioner. SMHI kan senare under veckan komma att utfärda en klass 2 varning.

Fortum kommer löpande att informera om läget men uppmanar alla som kan beröras att följa utvecklingen på www.smhi.se

För ytterligare information kontakta:

Jens Bjöörn, kommunikationschef för Fortums kraftproduktion i Sverige, tfn  0702-98 41 25

Fortums presstjänst, tfn 0200-81 88 10

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.

Taggar: