Lägesrapport från Fortum efter åskovädret

Arbetet fortsätter i spåren av de senaste dagarnas kraftiga oväder. Under morgonen och förmiddagen har ett 80-tal personer arbetat ute i skogen och antalet strömlösa kunder sjunker stadigt.

I princip alla högspänningsfel är nu lagade och vi lägger mest resurser på de så kallade lågspänningsledningarna. Det handlar om många enskilda fel, med massor av nedfallna träd som ligger över ledningar och vägar. Det gör det svårt för oss att sätta en prognos för när samtliga kunder kommer ha strömmen tillbaka. När arbetet startade i morse var 800 kunder utan ström. Vid klockan 15 var siffran cirka 600.

Aktuellt läge finns på fortum.se/stromavbrott eller via mobilsidan fortum.se/stromavbrottmobil

En ny lägesrapport kommer vid 19.00.

För mer information kontakta gärna: Fortums presstjänst 0200-81 88 10.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.