Dryckesföretaget Foster’s startar egen distribution i Norden

Report this content

Under våren 2009 går Foster’s Group Limited (Foster’s) över till direkt försäljning, marknadsföring och distribution av sina ledande vinvarumärken på de viktigaste nordiska marknaderna: Sverige, Norge och Finland. Genom sin utökade marknadsnärvaro blir Foster’s den tredje största vindistributören på respektive lokal marknad. Detta innebär att företagets ledande vinvarumärken Lindemans, Penfolds, Beringer, Rosemount och Wolf Blass ytterligare befäster sin position i Norden.

- Vi har en enastående vinportfölj och en kategoriledande position på den nordiska marknaden. Genom att själva ta kontroll över försäljning och distribution bygger vi en plattform som lägger grunden för fortsatta framgångar i Norden, säger Richard Trimby, Commercial Director för Foster’s i Europa.

Genom etableringen av sin nordiska organisation avslutar Foster’s sitt samarbete med Vin & Sprit som förvärvades av Pernod Ricard tidigare i år.

- Vi har tillsammans med Vin & Sprit nått stora framgångar men känner nu att det är dags att gå in i nästa fas genom att själva etablera en stabil säljbas, säger Richard Trimby.
Foster’s nordiska organisation kommer att ledas av VD Jonas Hillergren som arbetar med att utveckla Foster’s expansion inom försäljning och marknadsföring. Den nya organisationen beräknas vara fullt operativ i maj 2009.

- Detta är ett spännande steg för Foster’s. Vår starka produktportfölj, kombinerat med vårt fokus och vår kunskap, kommer leda till att vi är väl positionerade för att expandera vår verksamhet ytterligare i Norden, säger Jonas Hillergren, VD Foster’s Nordics.

Foster’s har registrerat lokala företag i Sverige, Norge och Finland. Bolaget kommer att använda sig av en leverantör av logistiktjänster för att hantera de lokala leveranskedjorna och kundservice. Vidare kommer Foster’s att hantera kontakten med Systembolaget, Vinmonopolet och Alko direkt. Därtill fortsätter bolaget att samarbeta med starka distributionspartners som är ledande inom områdena tax-free försäljning samt hotell- och restaurangbranschen.

Företagets svenska organisation kommer liksom tidigare ledas av landschefen Jörgen Andersson. Martin Erlandsson blir nordisk marknadschef och kommer att baseras i Stockholm, Foster’s nordiska huvudkontor.

Foster’s kommer att samarbeta med V&S/Pernod Ricard under hela övergångsperioden. Överlämningen beräknas vara genomförd den 1 maj 2009.

För mer information, vänligen kontakta:

GolinHarris:

Sara Wretblad-Carreras: sara.wretblad-carreras@golinharris.se,