SVCA-priset - Årets mest samhällsnyttiga investering 2013

Fouriertransform AB och Volvo Group Venture Capital AB tilldelas Svenska Riskkapitalförenings pris för ”Årets mest samhällsnyttiga investering 2013” för sin investering i Powercell Sweden AB.

Powercell är baserat i Göteborg och har efter över 15 års forskning och utveckling lyckats få fram ett unikt bränslecellssystem med en s.k. reformer. Resultatet av ansträngningarna är ett mycket effektivt system där reformerdelen omvandlar diesel och andra former av bränsle till vätgas som i sin tur via bränslecellsstacken omvandlas till el i en så gott som optimal, utsläppsfri och tyst process.

”Vi är stolta över vad Powercell lyckats utveckla och förhoppningsvis kommer deras bränslecellssystem att vara en viktig del i framtidens energisystem, både som ersättning för t.ex. dieselgeneratorer på marken, för fordon och om några år även som drivlina i personbilar.” säger investeringsansvarig Per Aniansson.

För ytterligare information:
Per Aniansson, Investeringsansvarig, Fouriertransform, tel 08-410 40 606

Fouriertransform är ett statligt venture capital-bolag som på kommersiella grunder stöder innovativa bolag och företagare som kan bidra till att vitalisera svensk tillverkningsindustri. Bolaget har en investeringsram på totalt 3 miljarder kr och tillför förutom kapital även kompetens via kvalificerade medarbetare och ett nätverk av experter.

www.fouriertransform.se