GENIUS - SERIEN OM ALBERT EINSTEIN – PREMIÄR PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC VÅREN 2017

Våren 2017 har Genius, serien som porträtterar Albert Einstein, premiär på National Geographic. I tio avsnitt får vi stifta närmare bekantskap med Einstein, som i serien porträtteras av Geoffrey Rush (”The Kings speach”, "Pirates of the Caribbean "," Shine ") och Johnny Flynn ("Moln av Sils Maria”, ”Song One","Lovesick").

I Genius följer vi hur en fantasifull och upprorisk patentkontorist, som inte kunde få vare sig ett lärarjobb eller doktorsexamen, löser mysteriet med atomer och universum. Varje avsnitt utforskar Albert Einsteins extraordinära vetenskapliga landvinningar, tillsammans med hans flyktiga, passionerade och komplexa personliga relationer. Det första avsnittet regisseras av Imagines Ron Howard. Serien bygger på Walter Isaacsons kritikerrosade bok "Einstein: hans liv och universum" med manus av författaren Noah Rosa. Serien som har premiär våren 2017 sänds i 171 länder på 45 språk.

- Vi ser mycket fram emot Genius som är den första helt manusbaserade dramasatsningen på National Geographic. Serien är en del av vår nya programstrategi som inleddes med klimatdokumentären Before the Flood med Leonardo DiCaprio och dramadokumentären MARS, säger Clara Scherman, Head of Channel, FOX Networks Group.

Inspelningen av Genius pågår just nu i Prag. Som den unge legendariske vetenskapsmannen Einstein ser vi Johnny Flynn medan Geoffrey Rush tar över rollen som Einstein när Einstein når toppen av sin karriär. Rush och Flynn får sällskap i rollistan av Emily Watson, Michael McElhatton, Seth Gabel, Samantha Colley, Richard Topol, Vincent Kartheiser med flera. Serien produceras av Ron Howard och Brian Grazer, Imagine TV, med Fox 21 Television Studios, OddLot Entertainment och EUE / Sokolow.

Högupplösta bilder finns under länkarna nedan;
Geoffrey Rush som äldre Albert Einstein:
Johnny Flynn som unga Albert Einstein:
Albert Einstein (cirka 1925):

Sara Lindström, FOX Networks Group
E-post: sara.lindstrom@fox.com