SÄSONGSPREMIÄR AV EMMYBELÖNADE KLIMATSERIEN YEARS OF LIVING DANGEROUSLY

Den kritikerrosade och Emmy-prisbelönta dokumentär- och klimatserienserien Years of Living Dangerously har säsongspremiär på National Geographic torsdag den 24 november. Den andra säsongen presenteras av några av världens mest framstående skådespelare och TV-personligheter såsom David Letterman, Arnold Schwarzenegger, Sigourney Weaver, Gisele Bündchen, Jack Black, Ty Burell, Cecily Strong, Ian Somerhalder, America Ferrara, Nikki Reed och Aasif Mand.

Vi följer dem när de reser över världen, från Indien till Kina, till Afrika och USA för att skildra viktiga och fängslande berättelser om personer, samhällen och regeringar som måste fatta svåra beslut som kommer att påverka livet för miljontals människor i flera generationer framåt. Den här säsongen ger en ännu djupare inblick i några av de mest akuta klimatproblemen som hotar planeten och hur de skulle kunna gå att lösa. Frågor man tar upp bland annat är svåra orkaner, skövling av regnskogen, solenergikrisen, historisk torka och den snabbt ökande utrotningen av djurlivet. I serien tittar man inte enbart på hur vi människor påverkat och påverkar vår planet utan också på hur vi kan spara den för kommande generationer.

Säsongspremiären: En kamp mot klockan
I säsongspremiären följer vi David Letterman och ”Saturday Night Lives” Cecily Strong. Letterman reser till Indien för att ta reda på hur ett av världens folkrikaste länder ska göra för att bygga ut sitt bristande elnät, driva sin blomstrande ekonomi och ge grundläggande el till 300 miljoner medborgare. Man intervjuer premiärministern, reser till byar där el är en lyx få har råd med och får reda på varför USA kan spelar en nyckelroll i Indiens energi i framtiden. Cecily Strong reser till Florida och Nevada för att undersöka vad som blockerar tillväxten av solenergi i USA.
Years of living Dangerously sänds på National Geographic Channels Sverige på torsdagar kl 21.00.

Tre snabba fakta om Years of living Dangerously

1. Den första säsongen hyllades som "den viktigaste tv-serien någonsin", "oväntade, karaktärsdrivna berättelser" och "övertygande, och uppriktigt sagt skrämmande.
  2. Years of Living Dangerously vann 2014 Emmy för utstående dokumentär eller Nonfiction serie
  3. Verkställande producent av James Cameron, Jerry Weintraub och Arnold Schwarzenegger, tillsammans med Emmy-vinnande "60 Minutes" producenterna Joel Bach och David Gelber samt klimatexpert Daniel Abbasi.

Sara Lindström, FOX Networks Group
E-post: sara.lindstrom@fox.com

Om FOX Networks Group

Fox Networks Group (FNG) är den primära verksamheten för 21st Century Fox (NASDAQ: FOXA). FNG består av Fox Television Group, som inkluderar Fox Broadcasting Company och 20th Century Fox Television; Fox kabelnät, som inkluderar FX Networks; Fox Sports Media Group och National Geographic Partners. Tillsammans skapar dessa enheter program som distribueras över hela världen. FNG står för en stor del av USA:s mest populära underhållning, sport och dokumentärer.

Taggar: