Freetrailer spelar en aktiv roll i mätningen av luftföroreningar i städer

Du måste känna till det för att se det. Under de senaste 12 veckorna har 10 freetrailers spelat en aktiv roll i mätningen av luftföroreningar i Köpenhamn. Teknikföretaget Freetrailer har lanserat ett pilotprojekt tillsammans med entreprenörerna från Polisens.io

Freetrailers högsta prioritet har alltid varit att tänka utanför IT-ramarna. År 2004 utvecklade företaget den första danska plattformen för delningsekonomi, där det var lätt att kostnadsfritt boka och låna ett släp. De senaste två åren har företaget koncentrerat sig på att utveckla plattformen till en 100 procents självbetjäningslösning som ger kunderna maximal flexibilitet och gör det ännu enklare att dela. Och med det senaste pilotprojektet med IoT-entreprenörer från Polisens.io fortsätter Freetrailer på samma linje.

"Det har alltid legat i Freetrailers DNA att försöka skapa lösningar som täcker flera behov på en gång för att nyttja våra resurser på bästa sätt. Du kan kalla det en dubbel lösning för delningsekonomi. Våra släpvagnar fungerar redan som både rullande reklamskyltar och släpvagnar som delas. Därför är det naturligt att tänka på hur släpvagnarna kan komma till nytta på andra sätt när de ändå är ute och rullar på vägarna", säger Allan Sønderskov Darré.

Därför var det inte heller långt från ord till handling när Freetrailer stötte på de tre IoT-entreprenörerna från Polisens.io. De är i färd med att upprätta ett nätverk av avancerade IoT-mätboxar som de kallar Polipods, för att övervaka luftföroreningar i städer.

"Vår ambition är att använda stadens egna föroreningskälla – nämligen trafiken – till att bygga ett nätverk som ger en realtidsbild av luftföroreningsnivån i staden. Våra Polipods kan installeras i alla fordon i rörelse – det vill säga cyklar, bilar, bussar och ja även på släpvagnar – och därmed får vi ett område som är 80 gånger större än de stationära lösningarna. Pilotprojektet med tio Polipods monterade på freetrailers har gett oss mellan 10 och 15 000 mätpunkter per vecka och det är oerhört användbart", säger CEO Cosmin Pirvu från Polisen.io

Alla data samlas in och bearbetas i Polisens.io övervakningssystem. Pilotprojektet har under de senaste 12 veckorna samlat in över 150 000 mätpunkter och det har fått Allan Sønderskov Darré och Cosmin Pirvu att ta beslutet att utvidga samarbetet till att omfatta Odense, Århus och Ålborg.

På Polisens.io webbplats kan du i realtid se föroreningsnivån i Köpenhamn.

Allan Sønderskov Darré, VD

Om Freetrailer Group A/S

Freetrailer är ett danskt teknologibolag, grundat 2004, med målet att göra det enkelt att boka och låna en släpvagn gratis via en delekonomisk IT-plattform. Företaget erbjuder idag sina kunder en 100% självbetjäningslösning via en applikation och ett elektroniskt lås som ger kunderna full flexibilitet.

Konceptet har visat sig öka trafiken till butikerna på ett innovativt och annorlunda sätt, och sedan starten har mer än 2 miljoner kunder lånat en freetrailer hos IKEA, Silvan, Pelican Storage - eller hos ett av bolagets 30 andra nordiska affärspartner. Bolaget arbetar med en tvåsidig tillväxtplan, där förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna är det ena delen och internationalisering av konceptet utgör den andra.

Danska tidningen Børsen har tilldelat Freetrailer sju tillväxtgazeller i rad. Idag har Freetrailer en lönsam och globalt skalbar affärsidé baserat på en beprövad och robust IT-plattform.