Freshworks stärker sin tekniska ledning genom att anställa CIO och CISO

Report this content

Ledare inom programvara för kundengagemang tillsätter branschveteranerna Prasad Ramakrishnan och Shivanath Somanathan i nyckelroller

Stockholm, 15 nov 2018Freshworks, en global ledare inom programvara för kundengagemang, har stärkt ledningen genom att tillsätta Prasad Ramakrishnan som Chief Information Officer och Shivanath Somanathan som Chief Information Security Officer. Dessa anställningar är de senaste i raden av flera högre ledarpositioner som Freshworks tillsatt under senare tid.

Ramakrishnan kommer att ansvara för att utöka den tekniska infrastrukturen inom Freshworks för att hålla jämna steg med företagets snabba tillväxt. Han kommer att arbeta med att implementera och hantera interna affärssystem, business intelligence, analysverktyg och IT-infrastruktur. Han har tidigare arbetat som CIO på HotChalk och Veeva. Båda företagen var tidiga med att använda sig av Freshservice, Freshworks tjänst för IT-tjänstehantering.

”Prasad bidrar med ett unikt perspektiv ur kundens synvinkel, eftersom han har använt vår produkt genom utvecklingen. Han har ett ovärderligt kundperspektiv att erbjuda, som vi kan använda för att ta effektiva tekniska beslut,” sa Girish Mathrubootham, VD för Freshworks.”Shivanaths stora erfarenhet från det ständigt växande säkerhetsområdet kommer att vara till nytta för oss när vi går vidare med nästa steg i Freshworks utveckling.”

Ramakrishnan har en kandidatexamen i matematik och en examen i företagsekonomi (marknadsföring) från Madras University (Chennai, Indien), en master i computer applications från Anna University (Chennai) och en MBA i global management från University of Phoenix.

”Freshworks är en pionjär inom den nya generationens SaaS-företag som omdefinierar hur små och medelstora företag ser på SaaS. Det lätta och smidiga i att sprida och upprätthålla Freshworks produktserie utgör ett lockande värdeerbjudande och visar på Freshworks IT-ledarskap,”sa Ramakrishnan.”Efter att ha förknippats med Freshworks produkter och sett kraften i plattformen för kundengagemang är jag glad över att få bli en del av Freshworks-familjen och ser fram emot att leverera wow-upplevelser till alla våra användare.”

Somanathan bidrar med över två decenniers erfarenhet av branschen, den sträcker sig från informationssäkerhet och företagssäkerhet till cyber resilience. Hans senaste uppdrag var som CISO för Tata Communications verksamhet i Indien. Han kommer att ansvara för informationssäkerhet, förvaltning, risk och efterlevnad relaterad till produktutveckling och produktionsinfrastrukturer.

Somanathan har en master i cyberlag och säkerhet från National Law University i Jodhpur, Indien och en examen i B. Tech-Electrical & Electronics Engineering från University of Calicut. Han har även utbildats i internationella affärer på forskarnivå vid Pondicherry University och digitala affärer vid Columbia University (New York).

”Som ett nytt och högt värderat SaaS-företag under utveckling är Freshworks i en bra position för att kunna skapa en värde genom sin anpassningsbara inställning till säkerhet. Den tar inte bara hänsyn till våra kunders dataskydd och integritetskrav, utan möter även kraven från förordningar och lagstadgade skyldigheter på marknaden där de är aktiva. Jag ser fram emot att skapa och upprätthålla en modell där säkerheten formas lika snabbt som verksamheten,” sa Somanathan.

Freshworks har redan anställt David Thompson som marknadschef, Suresh Seshadri som finanschef och Suman Gopalan som chef över HR.

Företaget avslutade nyligen en finansieringsrunda värd 100 miljoner dollar ledd av Sequoia och Accel tillsammans med CapitalG.

Om Freshworks

Freshworks tillhandahåller SaaS-lösningar till organisationer av alla storlekar som gör det enkelt för support-, försäljnings- och marknadsföringspersonal att kommunicera effektivt med kunder och därmed kunna tillhandahålla bättre service och underlätta samarbetet för att kunna lösa kundrelaterade frågor tillsammans. Företagets produkter inkluderar Freshdesk, Freshservice, Freshsales, Freshcaller, Freshteam, Freshchat och Freshmarketer. Freshworks Inc., som grundades i oktober 2010, stöds av Accel, Tiger Global Management, CapitalG och Sequoia Capital India. Freshworks huvudkontor ligger i San Bruno, Kalifornien, med globala kontor i Indien, Storbritannien, Australien och Tyskland. Freshworks ekosystem av samarbetspartners består av över 300 samarbetspartners i över 40 länder som säljer vidare, anpassar och implementerar våra lösningar samt stödjer kunder världen över. Vår Marketsplace har över 500 appar utvecklade av ISVs (oberoende programleverantörer) och SIs (systemintegratörer). Företagets molnbaserade svit används av över 150 000 företag över hela världen, däribland NHS, Honda, Rightmove, Hugo Boss, Citizens Advice, Toshiba och Cisco.