Få ny energi med en Rörispaus

Känner du någon med myror i brallorna eller som kan behöva en paus från stillasittande? Friskis&Svettis lanserar nu Rörispausen ”Pigg och Långsam” – ett kort och lekfullt rörelseprogram till musik - för att ge barn möjlighet att få utlopp för sin överskottsenergi eller få ny fart och bättre fokus . För vuxna är filmen ett perfekt hjälpmedel för att på ett naturligt sätt inspirera barn till rörelse i vardagen.

Rörispausen ”Pigg och Långsam” är 4 minuter lång och utformad för barn i åldrarna 6-10 år. Filmen med programmet kan med enkelhet köras igång så fort det kliar i benen på de yngre, vare sig de befinner sig i klassrummet eller i vardagsrummet där hemma. När suget efter en rörelsepaus blir stort kan filmen kostnadsfritt ses på Friskis&Svettis hemsida, där går det även att ladda ner en plansch med rörelser och musik.

”Det känns bra att möta behovet av lättillgängligt material som finns hos pedagoger. Nu kan Röris användas på ett enklare sätt för att sprida rörelseglädje i skolans värld”, säger Nina Forsberg, utvecklingsansvarig för Friskis&Svettis träning och utbildning.

Rörispausens första del är energifull och barnen får möjlighet att dansa av sig ordentligt. Programmets andra del är yogainspirerad och mer stillsam. Här utmanas barnens balans och de får möjlighet att komma ner i varv.

Rörispausen är en del av rörelseverktyget Röris som sedan 2003 har
spridits som en del av Friskis&Svettis samverkan med skolan.

”Röris är till för att inspirera vuxna att få in rörelse som en naturlig del av barns vardag”, säger Friskis&Svettis
generelsekreterare Karin Nolke Grubbström.

Karin Nolke Grubbström, generalsekreterare Friskis&Svettis
070-811 83 94, karin.nolke.grubbstrom@riks.friskissvettis.se

Nina Forsberg, ansvarig Friskis&Svettis träning och utbildning
08-545 517 46, nina.forsberg@riks.friskissvettis.se

Idag tränar 552 082 medlemmar i 161 föreningar; 111 föreningar i Sverige, 42 föreningar i Norge, samt i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen.
Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

Om oss

Friskis&Svettis är en av Sveriges största idrottsförening med över 530 000 medlemmar fördelade i 159 olika föreningar. I Sverige finns drygt 100 föreningar, resterande finns i Norge, Danmark och övriga Europa. Över 17000 ideella ledare och funktionärer ser varje vecka till att vi kan erbjuda lättillgänglig och lustfylld träning av hög kvalitet för alla. Läs mer på www.friskissvettis.se

Känner du någon med myror i brallorna eller som kan behöva en paus från stillasittande? Friskis&Svettis lanserar nu Rörispausen ”Pigg och Långsam” – ett kort och lekfullt rörelseprogram till musik - för att ge barn möjlighet att få utlopp för sin överskottsenergi eller få ny fart och bättre fokus. För vuxna är filmen ett perfekt hjälpmedel för att på ett naturligt sätt inspirera barn till rörelse i vardagen.

Det känns bra att möta behovet av lättillgängligt material som finns hos pedagoger. Nu kan Röris användas på ett enklare sätt för att sprida rörelseglädje i skolans värld.
Nina Forsberg
Karin Nolke Grubbström