Fritz Ståhl – ny personlig handelsplats för bokälskare

Report this content

Giganterna inom nätbokhandelsbranschen har fått konkurrens. Från och med idag kan du få personliga boktips och rekommendationer och handla alla dina favoritböcker på en och samma handelsplats: www.fritzstahl.com. Fritz Ståhl är bokhandeln som oberoende av förlagen lyfter fram såväl nyutkommen som läsvärd befintlig litteratur och som dessutom vurmar lite extra för landets alla aktiva bokcirklar.

Bakom Fritz Ståhl står entreprenörerna Gunilla Ståhl och Suzanne Fritz som båda har en bakgrund inom marknadsföring och logistik. Inte minst brinner de även för litteratur i alla dess former. Ambitionen med Fritz Ståhl är att kunderna på ett snabbt och effektivt sätt ska få tag i just den läsupplevelse de söker, oavsett om det är en skönlitterär bok eller en faktabok om fåglar eller arkitektur. Tanken är också att man via personliga recensioner på sidan ska bli inspirerad till att köpa böcker man kanske inte vanligtvis läser.

– Vi vill ge kunderna boktips på samma personliga sätt som man brukar få dem av sina bekanta. Därför har vi bett ett antal av våra närmaste vänner som läser mycket att välja ut böcker de själva gillar och skriva några rader om dem. Tipsen och recensionerna samlas sedan ihop och publiceras på sidan, berättar Gunilla Ståhl, en av Fritz Ståhls grundare.

I nätbokhandeln kan man välja och vraka i Bokbuffén mellan kategorier såsom ”Kärlek, svek och galenskap”, ”Böcker vi älskar att ge bort”, ”Dråpligt roligt eller bara lite vemodigt” och ”Vällagade klassiker med härligt tuggmotstånd.”

Fritz Ståhl riktar sig framför allt till läsintresserade personer som gärna läser storsäljarna men också letar böcker som inte nödvändigtvis ligger på topplistorna. Målet är också att försöka nå ut till alla de aktiva bokcirklar som finns runtom i landet; en siffra som enligt obekräftade uppgifter uppgår till så många som 70 000.

– Vi vill gärna uppmuntra fler kvinnor och män att starta eller gå med i en bokcirkel i tider där virtuella möten tar en allt större plats i våra liv. Förhoppningen är att vår bokhandel på nätet kommer att locka till fysiska möten med intressanta och givande bokdiskussioner kring en matbit och ett glas vin eller bara en kopp te, säger Suzanne Fritz, Fritz Ståhls andra grundare.

Via Fritz Ståhls Facebook-sida kan man även följa Suzanne Fritz och Gunilla Ståhls spännande liv som bokbranschentreprenörer och komma med egna tips och önskemål: www.facebook.com/fritzstahl

Gunilla Ståhl, Fritz Ståhl, telnr: 0700-37 48 86, email: gunilla@fritzstahl.com
Suzanne Fritz, Fritz Ståhl, telnr: 0700-91 53 50, email:
suzanne@fritzstahl.com