Frödinge Äpple & Kanelostkaka ny klassiker i höst

Nu kommer en god höstig nyhet från Frödinge Mejeri: Frödinge Äpple & Kanelostkaka. I våras lanserades Frödinge Vaniljostkaka, som var den första nya smaken på ostkaka sedan mejeriet startade tillverkningen i Småland på 50-talet. Nu är uppföljaren här.

– Frödinge Äpple & Kanelostkaka är två klassiker i ett. Den klassiska krämiga ostkakan med sin fina mandelsmak får här samsas med smaken av friska äpplen och kanel. Smakerna är intimt förknippade med höst och mysiga fikastunder, säger Johanna Dannesund, produktchef på Frödinge Mejeri.

Den nya ostkakan Frödinge Vaniljostkaka som kom innan sommaren blev snabbt något av en succé, nu kommer ännu en ny smak; Frödinge Äpple & Kanelostkaka.

– Vi ville göra en uppföljare och vad passar bättre än äpple och kanel mitt i äppelskörden? Ostkaka är full av nyttiga och mättande ingredienser som ägg och mjölk. En bit Frödinge Äpple & Kanelostkaka med stekta äpplen toppat med rostade hasselnötter värmer en kall höstdag, säger Johanna Dannesund.

Ostkaka ett nyttigt mellanmål

Frödinge Äpple & Kanelostkaka kan avnjutas som efterrätt, men blir också ett utmärkt nyttigt och snabbt mellanmål.

Ostkakan har rötterna i Småland, men bakas även i andra delar av landet, alla med sitt eget speciella recept. Svenskarna har återupptäckt den krämiga, mandeldoftande ostkakan som har en alldeles egen plats i många hjärtan. Det visar bland annat det stora engagemanget kring Ostkakans dag, som årligen firas på Emil-dagen den 14 november.

Frödinge Äpple & Kanelostkaka

Vikt: 450 gram Pris: cirka 30 kronor.

Frödinge Äpple & Kanelostkaka finns i butiker i hela landet från september.

För digitala bilder och pressmeddelande, gå in på www.frodinge.se/press

För mer information kontakta gärna:

Johanna Dannesund, produktchef Frödinge Mejeri, + 46 8 440 72 47, +46 70 544 26 59

johanna.dannesund@frodinge.se,

Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 400 miljoner kronor och har  120 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1929 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.