Veidekke bygger om med kundresan i fokus

Report this content

Veidekke Bostad har byggt bostadsrätter i Sverige sedan milleniumskiftet, och nu har deras senaste projekt lanserats - en uppdaterad sajt, luftigare identitet och ett skräddarsytt API där både användarupplevelsen och kundresan bestämt riktning för innehållet.

Att köpa bostad är en stor process som ställer särskilda krav på kommunikationen. Veidekkes Bostads nya sajt är framtagen av digitalbyrån Fröjd och tar fasta på de behov och känslor som kan uppstå i samband med köp av en nyproducerad bostadsrätt.

– Vi ville skapa en sajt som är hjälpsam och funktionell för personer som vill byta boende. Vi startade projektet med ett stort insiktsarbete om den totala kundresan, för att få insikt i vilka behov en webbplats behöver tillgodose för lyckas med just det. Tydlighet och tillgänglighet är nyckeln, menar Niklas Jakobsen, projektledare på Fröjd.

Den nya sajten fungerar även som ett verktyg för företagets kundtjänst, där man hoppas på att kunna bemöta de frågor som kan dyka upp längst vägen. Ett skräddarsytt API underlättar arbetet för redaktörer, då information enkelt kan synkas mellan sajt och det existerande affärssystemet.

Med den nya webbplatsen lägger vi en grund för en fortsatt tydligt kundfokuserad digital utveckling som rymmer många spännande kommande steg. Detta är bara början, säger Malin Hart Randes, Marknads och försäljningschef Veidekke Bostad.

Sajten är byggd i det flexibla ramverket Wagtail/Django, och Veidekke Bostad lämnar därmed Wordpress bakom sig. En del av projektet vigdes åt att utveckla ett stresståligt API som indexerar data från det existerande affärssystemet och exponerar det vidare mot andra system.

Malin Hart Randes
Marknads och försäljningschef
Veidekke Bostad
Malin.hartrandes@veidekke.se

Jonas Engelblom
Veidekke Bostad
Jonas.engelblom@veidekke.se

Niklas Jakobsen
Projektledare
Fröjd
Niklas.jakobsen@frojd.se

Veidekke Bostad AB bedriver bostadsutveckling ingår koncernen Veidekke Sverige som bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 700 anställda och en omsättning på ca 9,5 miljarder SEK (2016). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

Veidekke Sverige är en del i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 7 400 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2016 en omsättning på ca 30 miljarder NOK.

Fröjd är en kreativ digitalbyrå med teknisk spets som bygger användarvänliga sajter, smarta appar och tjänster. Byrån har strax över 30 medarbetare och arbetar bland annat med kunder som Veidekke Bostad, Bröstcancerförbundet, O'Learys, Naturskyddsföreningen och Medborgarskolan. Under 2017 gjorde digitalbyrån Fröjd sitt starkaste år hittills genom att öka sina intäkter med 24,5% och sitt rörelseresultat med 54,5%.

Taggar:

Citat

Med den nya webbplatsen lägger vi en grund för en fortsatt tydligt kundfokuserad digital utveckling som rymmer många spännande kommande steg. Detta är bara början!
Malin Hart Randes, Marknads och försäljningschef Veidekke Bostad
Vi ville skapa en sajt som är hjälpsam och funktionell för personer som vill byta boende. Vi startade projektet med ett stort insiktsarbete om den totala kundresan, för att få insikt i vilka behov en webbplats behöver tillgodose för lyckas med just det. Tydlighet och tillgänglighet är nyckeln.
Niklas Jakobsen, projektledare på Fröjd