Frontec blir certifierad "Bluetooth solution provider"

Frontec blir certifierad "Bluetooth solution provider" Frontec har tecknat ett samarbetsavtal med Ericsson Microelectronics som innebär att Frontec nu är certifierad "Bluetooth Solution Provider". Avtalet omfattar utveckling av Bluetooth applikationer samt samarbete inom marknadsföring och support. Bluetooth är en viktig del i Frontecs satsning på intelligent kommunikation. I certifieringsprocessen ingår utveckling av en demonstrationsapplikation, Frontec utvecklade en applikation som, via en trådlös Bluetooth-länk, överför videobilder i realtid från en webbkamera till en PC. - Det finns idag bara fyra företag i världen som är certifierade "Bluetooth Solution Provider" av Ericsson Microelectronics. Frontec har dessutom visat en fungerande applikation, som kombinerar prestanda med visualitet på ett mycket kraftfullt sätt. Det är ett utmärkt sätt visa våra kunder vilka affärsmöjligheter den nya tekniken erbjuder, det är ju affärsmöjligheterna som intresserar kunderna, inte tekniken i sig, säger Anders Eriksson, vice VD Frontec AB. - Demonstratorn visualiserar Bluetooths prestanda på ett så bra sätt att vi kommer att använda den i flera olika typer av arrangemang, säger Stefan Löf, Senior Product Manager Ericsson Microelectronics. Bluetooth är en standard för trådlös röst och datakommunikation på korta avstånd mellan telefoner, datorer och annan kringutrustning. Konceptet är utvecklat av Ericsson i samarbete med andra internationella IT- och telekomföretag. Den senaste Bluetooth konferensen i Los Angeles lockade mer än 2000 deltagare och visar potentialen i Bluetooth-konceptet. Frontec har sedan början av 80-talet arbetat med att utveckla infrastruktur inom Telekom, där Bluetooth är en del i satsningen och kompetensutvecklingen inom området. Kontaktpersoner: Anders Eriksson, vice Bengt Callmer, Director VD Frontec AB of Communications, Tel: 013-247410 Ericsson Components Group Mobil: 070-524 74 10 Tel: 08 757 4689 Otto Lilja, Stefan Löf, Senior Affärsutveckling Product Manager Frontec Tel: 031-707 10 65 Ericsson Microelectronics Mobil: 070-973 10 65 Tel: 08-757 5401 Mobil: 070-645 32 44 Om Frontec Frontec är ett konsultföretag inom IT, management, produkt- och programvaruutveckling noterat på Börsens O-lista. Affärsidén är att effektivisera och korta ledtiderna i kundernas affärsprocesser och projekt. Kunderna återfinns i första hand bland Nordens större företag och organisationer inom telekom, tillverkande industri, offentlig verksamhet, handel och transport. I Frontec-gruppen ingår även Frontec Maintenance Systems (FMS) som utvecklar och säljer underhållssystem, och det delägda dotterbolaget Viewlocity, leverantör av programprodukten AMTrix för applikationsintegration (EAI), med huvudkontor i USA. Frontec har ca 1400 anställda med 30 kontor i 12 länder. Om Ericsson Microelectronics Ericsson Microelectronics är en leverantör av mikroelektronik i världsklass för tillverkare av tele- och datakommunikationssystem samt mobiltelefoner. Produktsortimentet omfattar mikroelektronikkomponenter för trådlösa tillämpningar, bredbandskommunikation, fast access samt för kommunikation via optisk fiber. Med sin globala utveckling, produktion och försäljning är Ericsson Microelectronics en ledande leverantör av produkter för de ökande behoven av snabbhet, bandbredd och mobilitet i den nya telekomvärlden. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00480/bit0002.pdf