Frontec satsar på e-Business och noterar teknikverksamheten

Frontec satsar på e-Business och noterar teknikverksamheten Frontec delas upp i två huvudverksamheter: e-Business och Teknik. Den tekniska verksamheten samlas i ett nytt bolag som kommer att söka notering på Stockholms Fondbörs. Genom uppdelningen skapas de bästa förutsättningarna för båda verksamheterna att utnyttja den starka marknadstilllväxten och att aktivt delta i förvärv och omstruktureringar. Frontec har nyligen etablerat affärsenheten eMate, som är inriktad på den nya typen av elektroniska affärer. Genom ytterligare fokusering på kompletta e-handelslösningar tillvaratas Frontecs djupa kompetens inom områden som strategiskt förändringsarbete, affärssystem och ihopkoppling av affärsflöden. Olof Englund, VD och koncernchef Frontec AB, blir tills vidare också chef för e-Business, verksamheten kommer initialt att bestå av ca 700 konsulter. Frontec har under lång tid utvecklat högteknologi åt ledande industriföretag. Nu samlas all kompetens inom verksamhetsområde Teknik i ett separat bolag med avsikten att särnotera det på Stockholms Fondbörs. Bolaget ska inrikta sig på intelligent kommunikation och utveckla s k periferienheter för mobilt internet, e-handel, telefoni, produktions- och fordonssystem. Utbudet baseras på spetskompetens inom bl a smarta hem, inbyggda system, kundanpassade kretsar och trådlöst bredband. Anders Eriksson, idag VD Frontec Nordic, blir VD i det nya bolaget som initialt kommer att bestå av ca 400 konsulter. Bolaget blir störst i Norden inom sitt verksamhetsområde. - Frontecs helhetssyn och djupa kompetens inom elektroniska affärer är unik på marknaden och tydliggörs nu. Vi har levererat e-businesslösningar till mer än 60 procent av bolagen på Stockholms Fondbörs A-lista. Nu blir vi ett renodlat e- businessbolag, med tillgång till den spetskompetens och bredd som krävs för att kunna leverera kompletta lösningar, säger Olof Englund, VD och koncernchef Frontec AB. Kontaktpersoner: Olof Englund, VD och koncernchef Frontec AB Mobil: 070-585 22 60 Jan Westlund, Styrelseordförande Frontec AB Mobil: 070-814 49 95 Om Frontec Frontec är ett konsultföretag inom IT, management, produkt- och programvaruutveckling noterat på Börsens O-lista. Affärsidén är att effektivisera och korta ledtiderna i kundernas affärsprocesser och projekt. Kunderna återfinns i första hand bland Nordens större företag och organisationer inom telekom, tillverkande industri, offentlig verksamhet, handel och transport. I Frontec-gruppen ingår även Frontec Maintenance Systems (FMS) som utvecklar och säljer underhållssystem, och det delägda dotterbolaget Viewlocity, leverantör av programprodukten AMTrix för applikationsintegration (EAI), med huvudkontor i USA. Frontec har ca 1400 anställda med 30 kontor i 12 länder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00080/bit0002.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00080/bit0001.doc