FrontOffice styrelse föreslår utdelning av Abelco

Styrelsen i Frontoffice Nordic AB (publ) kommer att kalla till extra bolagsstämma inom kort där förslag till utdelning av Abelco-aktier kommer att behandlas.

Förslaget innebär att för varje innehavd aktie i FrontOffice, oavsett aktieslag, erhålls en (1) aktie i Abelco Investment Group. Om bolagsstämman bifaller förslaget kommer således 15 174 996 aktier att delas ut. Som tidigare meddelats kommer preferensaktierna att konverteras till B-aktier. Förslaget förutsätter att denna konvertering är verkställd innan utdelning sker.

Styrelsen har även beslutat att avyttra bolagets resterande innehav i Abelco. Försäljningen sker utanför marknaden till investerare vilka styrelsen bedömer har ett långsiktigt ägarintresse i Abelco.

Styrelsen motiverar sitt förslag till utdelning och avyttring:

FrontOffice medverkade till att kapitalisera upp Abelco och förbereda bolaget för notering med en helt ny verksamhetsinriktning såsom investmentbolag. Med alla mått mätt var det en lyckad operation. I Abelcos nästa fas som högutdelande investmentbolag är det av största vikt att bolaget kan agera självständigt utan att vara i beroendeställning gentemot FrontOffice.

I och med utdelningen får alla aktieägare i FrontOffice direkt ta del av resultatet i Abelco.

Vi väljer att dela hälften av bolagets innehav samtidigt som vi avyttrar resterande innehav till investerare som bedömer har ett långsiktigt ägarintresse i Abelco.

Genom avyttring av resterande del av innehavet utanför marknaden till långsiktiga investerare förbättras kassapositionen vilket skapar möjligheter för FrontOffice att vidareutveckla sitt koncept och investera i andra projekt.

För FrontOffice har Abelco-investeringen varit en mycket god affär och det finns stora möjligheter till fortsatta samarbeten mellan bolagen på kommersiella villkor.

Johan Lund kommenterar: Som största ägare i FrontOffice kommer jag att erhålla en betydande mängd Abelco-aktier. Jag har valt att ingå ett frivilligt lockup-avtal gällande dessa aktier under 2 år för att understryka långsiktigheten i mitt ägande. Jag ser alltjämt stora samarbetsmöjligheter mellan FrontOffice och Abelco; Vi har affärsflödet, de har finansiering. Det finns således ett naturligt och ömsesidigt behov av varandra.

Som en naturlig del i Abelcos självständighet i förhållande till FrontOffice avser jag att inte  ställa upp för omval till Abelcos styrelse vid årsstämman i Abelco den 21 juni.