FrontOffice tecknar investeringsavtal om 52 miljoner kronor med GEM Global Yield Fund

FrontOffice Nordic AB (publ) (”FrontOffice”) och GEM Global Yield Fund LLC SCS (”GEM”) har ingått ett investeringsavtal där GEM, vid FrontOffice påkallande, förbinder sig att under en period om 36 månader investera upp till 52 MSEK i FrontOffice.

“Samtidigt som konjunkturen börjar svaja och konkurserna ökar, knyter vi genom avtalet med GEM till oss en finansieringslösning som möjliggör att vi kan göra fler och större investeringar samt säkrar rörelsekapital för FrontOffice. Det är det här vi har jobbat för sen vi startade FrontOffice - äntligen har vi finansiella muskler att växla upp till nästa nivå” säger Johan Lund, VD FrontOffice.

”Våra investeringar har historiskt varit lönsamma och vi har bevisat att vi levererar väldigt konkurrenskraftig avkastning. Att vi nu har tillgång till betydande kapital att investera är självklart något som möjliggör ännu bättre affärer och därigenom kan vi skapa mer värde till våra aktieägare. Denna potential överväger den utspädning som utnyttjande av finansieringslösningen innebär. Jag tror och hoppas att våra aktieägare ser detta och att de också förstår att för att vi ska kunna skapa stort ägarvärde över tid, behöver FrontOffice också ha fler aktier i handel och således fler aktieägare” säger Johan Lund.

”Kontinuerligt sedan vi startade FrontOffice har vi stött på många intressanta case som vi på grund av kapitalbrist fått lov att mäkla vidare till andra aktörer. Aktörer som i sin tur gjort fina affärer och fått bra avkastning. Avtalet med GEM ger oss möjlighet att vara med även i dessa investeringar” säger Johan Lund.

Om investeringsavtalet
Investeringsavtalet ger FrontOffice en ensidig rätt, men inga skyldigheter, att från GEM påkalla teckning av nya B-aktier i FrontOffice i riktade nyemissioner.

Antalet B-aktier som kan utges vid varje enskilt påkallad nyemission baseras på den genomsnittliga handelsvolymen i FrontOffice B-aktie under en period av 15 handelsdagar före påkallandet, dock begränsad till 1000 % av den genomsnittliga handelsvolymen på dagsbasis under denna period. GEM kan härvid välja att begränsa nyemissionen till som minst 50 %, och som högst 200 % av antalet B-aktier som ska omfattas av den påkallade nyemissionen.

Teckningskursen bestäms vid varje tillfälle till 90 % av den volymviktade genomsnittskursen (VWAP) för B-aktien under en period av 15 handelsdagar närmast efter påkallande. Antalet nyemissioner som kan ske under investeringsavtalet är inte begränsat. GEM förbinder sig vidare att ej inneha mer än 9,9 % av totalt utestående B-aktier i FrontOffice.

Utspädningseffekten vid varje påkallad nyemission beror på storleken av nyemissionen, den under investeringsavtalet framräknade teckningskursen och antal utestående aktier i FrontOffice vid varje påkallande.

I enlighet med investeringsavtalet emitterar FrontOffice samtidigt vederlagsfria teckningsoptioner till GEM med rätt för GEM att inom 3 år från teckningsoptionernas registreringsdatum teckna 1 000 000 B-aktier till en teckningskurs om 4 SEK/aktie*.

FrontOffice styrelse har i dagsläget ett bemyndigande att besluta om nyemissioner med avvikelse från företrädesrätt intill årsstämman 2019.

Om GEM:

GEM (www.gemny.com), grundades 1991. GEM är en USD 3,4 miljarder investeringsgrupp med 379 genomförda transaktioner i 68 länder som erbjudersina investerare en diversifierad tillgångsportfölj med global spännvidd. Varje investeringsintrument/-fonder innehar olika grad av operativ kontroll, riskjusterad avkastning och likviditetsprofil. Våra investeringsintrument/-fonder erbjuder GEM och dess partners exponering mot: Small-Mid Cap Management Buyouts, Private Investments in Public Equities (PIPEs) och ”select venture investments”.

GEM:
Aude Planche
28 Cours Albert 1er, 75008 Paris
E-mail: aplanche@gemgroup.ch

* Om B-aktien har ett marknadsvärde som är lägre än 85 procent av teckningskursen om 4 kronor den dag som infaller ett år efter registrering av teckningsoptionerna ska teckningskuren justeras till 110 procent av marknadspriset av B-aktien per den dagen.