Investerar i Narrative

FrontOffice, som tidigare kontrakterats för att bistå Narrative med bolagets rekonstruktion, investerar nu tillsammans med ALMI i Narrative. Parterna har kommit överens om att inte kommunicera villkoren för investeringen.

Narrative är en Sveriges mest uppmärksammade hårdvarustartups. Bolagets lilla kamera, som användaren fäster på kroppen, har lockat investerare att stoppa in cirka 90 miljoner kronor i Narrative.

Tidigare under sommaren tvingades emellertid företaget att ansöka om rekonstruktion, när pengarna i kassan tog slut. Sedan dess har grundaren Martin Källström försökt få in mer kapital i bolaget, och även förhandlat med en hemlig köpare. Under slutet av förra veckan meddelade Tingsrätten att Narrative har beviljats företagsrekonstruktion.

Investeringen är villkorad av att nuvarande fordringsägare skriver ner sina fordringar på bolaget. Det är en nödvändighet för att ge bolaget en ärlig chans till en lyckad rekonstruktion, säger Johan Lund, VD för FrontOffice Nordic AB (publ).