Frontyard AB och Arico AB i samarbete om röststyrda tjänster inom Intelligent Living Frontyard AB (publ) har tecknat ett samarbetsavtal med Arico AB. Samarbetet innebär att Aricos röst- och talteknikstyrda applikationer kommer att användas för att ge kunder tillgång till Frontyards tjänster för Intelligent Living, via talteknik. Samarbetet innebär att man direkt i sin telefon - mobil eller vanlig - kan röststyra sitt hem, få information och tala in nya kommandon direkt i telefonen. T ex kan man i bilen på väg hem höja temperaturen i huset eller stänga av larmet via mobiltelefonen utan att surfa via WAP eller trycka på telefonens knappar för att slå in PIN-koder etc. Frontyards eHems tjänsteportal har idag flera externa partner som via sina Internet-portaler ger användare tillgång till eHems tjänster. Exempel på dessa är Halebop och Casadomo. För att ytterligare bredda tillgången till tjänsterna och underlätta för användare kommer Arico och Fronyard gemensamt lägga till talteknikstyrning till tjänsterna. Målsättningen är också att erbjuda vissa av Aricos tjänster via Frontyard eHems tjänsteportal. Något som breddar marknaden för båda parter. "Genom samarbetet blir våra tjänster tillgängliga för många fler. Detta är ett stort steg framåt för att förenkla användningen av våra tjänster för "intelligenta hem". Nu blir tjänsterna enklare att använda både för icke-tekniska användare såväl som funktionshandikappade.", säger Johan Isaksson, Utvecklingschef på Frontyard. "Vårt mål är att underlätta för användarna. Tjänster för intelligenta hem är ett mycket intressant område och då Frontyard är det företag som har kommit längst så är de en naturlig samarbetspartner" säger Arne Bergbrant, VD Arico. För ytterligare information kontakta: Johan Isaksson, Utvecklingschef, Frontyard eHem AB, tel. 031-744 24 00 Arne Bergbrant, VD, Arico AB, arne@bergbrant.com FRONTYARD är Europas ledande leverantör av intelligenta Internettjänster. Bolaget är marknadsledande inom produkter och tjänster för det intelligenta hemmet i Europa och inom videokommunikation i Skandinavien. Frontyards programvara och tjänster är idag tillgängliga på 3 språk och har användare i 22 länder. Frontyard är verksamt i 20 länder och har huvudkontor i Göteborg. Bolaget har ca 70 anställda. Bland Frontyards kunder och partners finns Ericsson, Halebop, MKB Fastighets AB, Telia, och Volvo. Frontyard är noterat på SBI-listan (ticker FROY-B). Arico AB tillhandahåller interaktiva system för Internet. Företagets koncept är att skapa program där kunden styr all uppdatering och kan ändra sin egen information i realtid. Sedan November 1999 har fokuseringen inom Arico varit att etablera sig som marknadsledare inom röst- och talteknikstyrda applikationer. I mars lanserades servicen RingMail som bygger på att användaren kan lyssna till sina e-mail via telefon, och i juni lanserades hotellbokningssystemet LedigaRum, som är ett helt unikt röststyrt sälj- och bokningssystem. Arico kommer inom kort att lansera sin"Voice-Portal"- Ett telefonnummer med ett samlat urval av röststyrda tjänster. Arico har förutom huvudkontoret i Sverige, säljkontor i England, Spanien och Mellersta Östern. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/06/20010206BIT00690/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/06/20010206BIT00690/bit0002.pdf