Frontyard tecknar samarbetsavtal med HemEl

Frontyard tecknar samarbetsavtal med HemEl Frontyard AB (publ) har via dotterbolaget Frontyard Energy tecknat samarbetsavtal med HemEl. Samarbetet innebär att HemEl erbjuder sina kunder Frontyards produkter och tjänster för energisparlösningar. Frontyard beräknar ordervärdet till 30 Mkr på årsbasis. Samarbetet innebär att HemEl ytterligare kan bredda sitt utbud av hemrelaterade tjänster till sina cirka 800 000 hushållskunder. Av dessa är det cirka 325 000 villor, fritidshus och jordbruksfastigheter som utgör den initiala målgruppen för samarbetet. Under våren kommer cirka 40 000 av dessa HemEl-kunder att få ett erbjudande om ett energisparpaket. - Vi räknar med att kunna sälja upp till 1 000 energisparpaket per år, be rättar Sture Gustafsson, ansvarig för samarbetet med Frontyard på HemEl. Detta är ett första steg i ett långsiktigt samarbete. Vi kommer så små ningom att kunna erbjuda andra intressanta lösningar tillsammans med Frontyard. Det kan till exempel handla om olika sätt att fjärrstyra värmen i huset. Energisparpaketet riktar sig till villaägare och består av värmeregleringssystem, tilläggsisolering av vinden samt byte av gamla innerglas. Kunder som utför dessa tre åtgärder garanteras en energibesparing på 25 % av uppvärmningskostnaden. Ett energisparpaket kostar cirka 30-35 000 kr för en normalvilla - en investering som kunden tjänar igen på 5-7 år med dagens energipriser. - Det här är vårt hittills viktigaste kontrakt, konstaterar Frederik Gustafsson, ansvarig för Frontyard Energy. Via HemEl når vi en bred och intressant målgrupp. Samarbetsparterna har som mål att leverera 1 000 energisparpaket om året. Detta ger ett ordervärde som kan uppgå till 30 Mkr på årsbasis. Start för första marknadsföringskampanjen är vecka 8. För ytterligare information kontakta: Frederik Gustafsson, VD Frontyard eHem AB, 031-744 24 04 Frontyard är Europas ledande leverantör av intelligent Internettjänster. Bolaget är marknadsledande inom produkter och tjänster för intelligenta hem i Europa och inom videokommunikation i Skandinavien. Inom energisparområdet levererar Frontyard bland annat reglerutrustning och energisparpaket. Bolaget har cirka 70 anställda. Bland Frontyards kunder och partners finns Ericsson, Halebop, MKB Fastighets AB, Telia och Volvo. Frontyard är noterat på SBI-listan (ticker FROY-B). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/19/20010219BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/19/20010219BIT00630/bit0001.pdf