Foodtechbolaget Ecoliving tar in kapital via FundedByMe

Ecoliving.se är e-handelsbolaget som satsat på foodtech och tagit fram egna ekologiska proteinprodukter som ett alternativ till kött. För två år sedan fattades ett strategiskt beslut att producera egna produkter och kombinera det med e-handel, och under de senaste åren har en stor satsning gjorts på just växtbaserat protein. För att möjliggöra vidare satsningar tar de nu in kapital via FundedByMe.

Första skörden var väldigt lyckosam och vi har labbtestat och kvalitetssäkrat vår quinoa och erhållit väldigt fina värden med 15,8 % växtbaserat protein. Det ger stora möjligheter att på allvar kunna ta fram ett veganskt alternativ till kött. Vi har precis tagit fram vår första prototyp av vår veganska burgare gjord av nordisk ekologisk quinoa och hoppas kunna starta en produktion under våren 2019, säger Alicja Domelid grundare av Ecoliving.

Bland Ecolivings investerare finns entreprenörer som PR-experten Per Schlingmann och entreprenören Ronald Domelid. Ecoliving är utvalt bland de 50 nordiska framtidsbolagen i Serendipity Challenge och kommer delta i Almedalen under 1-4 juli. Företaget utnämndes även under våren ett topp 7-företag inom foodtech av DI Foodtech 2018.

Jag ägnar mig mycket åt framtidsfrågor, och det är tydligt att det just nu sker en ansvarsförskjutning, från det gemensamma till det individuella. Nu är det den enskilda individen som har ansvar för sin hälsa, så den här marknaden kommer att växa, säger Per Schlingmann styrelseledamot i Ecoliving

Företaget lanserar också en ny typ av ekologisk protein berikat med ekologiskt rabarberfiber och vitaminer från naturliga superfoods. En utav Ecolivings största satsningar är växtbaserat protein, och de har uppnått  lyckosam odling av ekologisk quinoa på nordisk mark.Växtbaserad vegansk kost är idag en stor trend som drivs av två faktorer: dels filosofi och dels hälsa. Ecoliving vill skapa en matrevolution genom att ta fram nya växtbaserade alternativ för att uppmuntra konsumenter till en hälsosam och ekologisk livsstil.

Kampanjen lanseras publikt idag, den 4 juil hos FundedByMe.

För mer information besök: www.fundedbyme.com/ecoliving eller maila olivia@fundedbyme.com

Ecoliving International AB är ett svenskt foodtechbolag som utvecklar innovativa och funktionella matprodukter. Företagets grund vilar på e-handel och egen produtveckling. Deras vision är att göra en matrevolution genom att driva de viktiga frågorna inom ekologiska råvaror, wholefood och växtbaserad kost. Filosofin vilar på gedigen kunskap och erfarenhet från forskning.

Olivia Rönnlöv
CMO, FundedByMe

+46 (0)70-748 84 24
olivia@fundedbyme.com