FundedByMe lanserar nytt samarbete med Foodtech Village- startar CrowdFood Accelerator för att främja framtidens bolag inom mat och dryck

FundedByMe ingår ett samarbete med Foodtech Village och Sweden Foodtech. Målet är att fånga in den växande startupscenen inom framtidens matteknologi. Programmet CrowdFood Accelerator kombinerar långsiktigt Sweden Foodtechs branschkompetens med FundedByMes crowdfunding-investerare.

— Vi på FundedByMe är mycket stolta över det här samarbetet tillsammans med Foodtech Village och Sweden Foodtech. Vi har sett en spännande synergi mellan mat och crowdfunding där vi genom åren har sett många nya spännande matföretag hitta sina investerare via FundedByMe och sedan vuxit på grund av dessa. Vi tror att många av framtidens bolag byggs gemensamt på det här sättet, säger Michaela Berglund på FundedByMe.

Foodtech Village är den community för svenska och nordiska foodtech-företag som startats av Sweden Foodtech. Syftet är att hjälpa startups inom foodtech - nästa generations matföretag inom såväl produkter som digitala tjänster - att nå sin fulla potential. Deltagande bolag får ta del av inte bara den expertis som finns inom Foodtech Village och Sweden Foodtech utan även från ett mycket stort nätverk av mentorer från såväl mat som tech. Deltagarna får också ut sitt namn både på hemmaplan och på den internationella foodtech-scenen via events och konferenser.

— Genom att hjälpa nyetablerade mataktörer att bli ännu mer kvalificerade inför en crowdfundingkampanj tror vi att de får ännu bättre möjligheter att lyckas. Framtidens mat handlar om hälsa, hållbarhet och smak. Men även om att knyta nya band mellan produkterna eller tjänsterna och dem som använder eller äter dem. Här är crowdfunding ett oslagbart verktyg, säger Daniel Daboczy, vd på FundedByMe.

— Mat är något man engagerar sig i, man investerar inte bara utan köper produkterna, rekommenderar dem till sina vänner och hjälper producenterna. Mat är något av det mest sociala som finns och då är en social finansieringsform helt perfekt. Vi är övertygade om att nästa generations ledande matföretag kommer att vara crowdfundade, en slags kapitalistisk kooperation, säger Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech och styrelseordförande i FundedByMe.

FundedByMe har över 250 000 användare och drivit flertalet framgångsrika crowdfundingkampanjer för matföretag tidigare. Via plattformen kan en finansieringprocess, som i vanliga fall kan ta uppåt ett år, gå på 1 till 2 månader. Kampanjen i sig ger marknadsföringsvärde som matchar produkt eller tjänst med investerare som kan bidra med marknadsföring såväl som kapital och erfarenhet.

CrowdFood Accelerator lanseras nu baserat på att det tar och bjuder in bolag till ett sex månaders program där verktyg ges för att hjälpa företag med allt från produktutveckling till finansiering av företagsidéen.

Sweden Foodtech Big Meet den 7-8 juni.

Foodtech Village är den svenska communityn för nästa generations mataktörer. De samlar och accelererar entreprenörer med nyskapande idéer och produkter. Foodtech Village är en del av Sweden Foodtech och Smaka på Stockholm-festivalen, en av världens största matfestivaler, med ett starkt fokus på framtidens mat.

FundedByMe är en av få ”full-service crowdfunding plattformar” som erbjuder finansieringsstöd genom equity crowdfunding. Sedan start har bolaget hjälpt mer än 470 bolag från mer än 25 olika länder och totalt samlat in mer än 500 miljoner kronor via crowdfunding. FundedByMe har sitt huvudkontor i Stockholm samt samägda partnerbolag i Dubai, Finland, Malaysia, Polen och Singapore.

Michaela Berglund
CMO, FundedByMe

michaela@fundedbyme.com

FundedByMe är en av få ”full-service crowdfunding plattformar” som erbjuder finansieringsstöd genom equity crowdfunding. Sedan start har bolaget hjälpt mer än 470 bolag från mer än 25 olika länder och totalt samlat in över SEK 500 miljoner. Bolaget har mer än 110,000 registrerade investerar medlemmar från närmare 200 länder. FundedByMe har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige samt samägda partnerbolag i Dubai, Finland, Malaysia, Polen och Singapore. För mer information vänligen besök hemsidan: www.fundedbyme.com

Citat

Mat är något man engagerar sig i, man investerar inte bara utan köper produkterna, rekommenderar dem till sina vänner och hjälper producenterna. Mat är något av det mest sociala som finns och då är en social finansieringsform helt perfekt. Vi är övertygade om att nästa generations ledande matföretag kommer att vara crowdfundade, en slags kapitalistisk kooperation.
Vi på FundedByMe är mycket stolta över det här samarbetet tillsammans med Foodtech Village och Sweden Foodtech. Vi har sett en spännande synergi mellan mat och crowdfunding där vi genom åren har sett många nya spännande matföretag hitta sina investerare via FundedByMe och sedan vuxit på grund av dessa. Vi tror att många av framtidens bolag byggs gemensamt på det här sättet.
Michaela Berglund, CMO på FundedByMe