Ghost till Furuvik den 6 augusti

Det mytomspunna hårdrocksbandet Ghost, vars medlemmar inte är identifierade, kommer att spela i Furuvik under sensommaren. När mörkret börjar sänka sig över Furuviksparken den 6 augusti kl. 20:00 kliver Papa Emeritus II och hans ”Nameless Ghouls” på scen för en högoktanig spelning.

Under säsongen 2014 kommer ett drygt 15-tal spelningar att arrangeras i Furuvik. Parkens besökare kan räkna med ett brett utbud av musikgenrer. Hittills har akter som Sean Banan, Zillah och Totte, Laleh, Ulf Lundell, Stiftelsen och Miss Li offentliggjorts. Dagens artistsläpp tillägnas hårdrock- och heavy metalfans: Hårdrocksbandet Ghost kommer till Furuvik den 6 augusti.

Ghost bildades i Linköping 2008. Deras texter har ockulta inslag och soundet har jämförts med bland annat Black Sabbath. Gruppens medlemmar har aldrig avslöjats, men består av ”Nameless Ghouls” och frontmannen ”Papa Emeritus II” som alltid är maskerade på scen. Ghosts senaste album Infestissumam från 2013 vann en Grammis i kategorin Årets hårdrock/metal och de fick även pris för Årets rock/metal på P3 Guldgalan 2014. De har spelat på Getaway Rock Festival, Sweden Rock Festival, Metaltown och Roskildefestivalen.

Furuviks konsertsommar 2014
Stiftelsen (24 maj)
Daniel Adams-Ray (31 maj)
Sean Banan (7 juni)
Laleh (14 juni)
Zillah & Totte (20 juni)
Miss Li (28 juni)
Ghost (6 augusti)
Ulf Lundell (9 augusti)

Ytterligare bokningar släpps under våren samt under Furuviks pressvisning den 14 maj.

Furuviks säsongskort 2014
Furuviks säsongskort ger fri entré till samtliga konserter arrangerade av Furuvik under säsongen. Säsongskortet kostar 695 kr för vuxen och 495 kr för barn och går att köpa på www.furuvik.se alternativt på Gävle Turistbyrå eller ICA Maxi Gävle. Furuviks säsongskort ger även fri entré till Gröna Lund och Aquaria i Stockholm samt 30 % entrérabatt till Kolmården och Skara Sommarland.

För ytterligare information, kontakta Erika Rydstrand, marknadschef Furuvik, på 010-708 79 13.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att agera folkbildande. 2013 omsatte Furuvik drygt 80 miljoner kr och gästades av över 235 000 besökare.

Furuvik är sedan 2010 en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.