Tidernas bästa säsong i Furuvik!

I söndags stängde Furuvik sina entréer efter 93 öppetdagar. Sedan premiären 20 maj har parken haft 304 103 besökare vilket gör 2017 till den absolut bästa säsongen både besöks- och omsättningsmässigt sedan öppningen år 1900.
– Stolta och glada stänger vi parken för i år, säger Nina Tano, vd på Furuvik.

När Furuviksparken stängde sina entréer i söndags var det efter 93 öppetdagar, 19 konserter och 1,5 miljoner åk i tivolits alla attraktioner. Besökssiffran landade på 304 103, vilket är den högsta i Furuviks historia och även ekonomiskt gör parken ett rekordår med en omsättning på 105 miljoner. Nyheten Guldkortet, som ger inträde och ett åkband per dag under hela säsongen, har sålt långt över förväntan.

Att utöka konsertprogrammet med konserter både fredagar och lördagar under juli visade sig vara väldigt uppskattat bland gästerna och visade sig i besökssiffrorna. Lördagen 29 juli uppträdde rockbandet Takida, vilket resulterade i säsongens besöksrekord med 11 490 gäster. Dessutom blev Furuviks största investering någonsin, berg- och dalbanan Fireball, en succé med totalt 204 843 åk och cirka 14 500 turer vilket motsvarar 58 000 kilometer.

–Det är härligt att se att våra två största satsningar inför den här säsongen, en stor investering på ny attraktion och utökade konserter, har gett ett fantastiskt resultat. Det kräver extra insatser från personalen för att klara det ökade gästantalet, men alla har verkligen gjort sitt yttersta och levererat genom hela säsongen, säger Nina Tano, vd på Furuvik.

Förberedelserna inför säsongen 2018 tar nu vid, med hotellbygge och ny interaktiv dark ride.

Furuviks säsong 2017 i siffror
Besökssiffra: 304 103 gäster
Störst publikdragare: Takida med 11 490 besökare
Antal sålda guldkort: 5938
Antal sålda säsongskort: 10719
Sålda godisremmar i kilometer: 16,5
Antal sålda ekovadd (sockervadd av ekologiskt socker): 18 200
Antal sålda kulor glass: 33 680
Antal publika djurvisningar: 465

Åktoppen (de attraktioner som har haft flest åk)
Fireball: 204 843
Tekopparna: 151 465
Rocket: 126 161
Kättingflygaren: 126 003
Sammanlagda åk i alla attraktioner: 1517039

Besöksutveckling i Furuvik:
304 103 (2017), 260 568 (2016), 263 431 (2015), 238 439 (2014), 235 379 (2013)

För mer information kontakta Nina Tano, vd på Furuvik på telefon 010-708 79 18 eller
nina.tano@furuvik.se. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/furuvik

För mer information kontakta Nina Tano, VD på telefon 010-708 79 18 eller e-mail nina.tano@furuvik.se.
För pressbilder besök vår Bildbank http://bilder.parksandresorts.com/furuvik

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. 2016 hade Furuvik totalt ca 300 anställda under säsong och gästades av drygt 260 000 besökare. Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.

Taggar:

Citat

Det är härligt att se att våra två största satsningar inför den här säsongen, en stor investering på ny attraktion och utökade konserter, har gett ett fantastiskt resultat. Det kräver extra insatser från personalen för att klara det ökade gästantalet, men alla har verkligen gjort sitt yttersta och levererat genom hela säsongen.
Nina Tano, vd Furuvik