Futurion arrangerar hackathon om framtidens lärande och kompetens

För att stå bättre rustade inför morgondagens arbetsliv behöver vi fokusera mer på vad barn, studenter och folk mitt i karriären behöver lära sig och hur det ska det gå till. Den 21 november bjuder därför tankesmedjan Futurion in till Re:skill Hackathon om framtidens kompetenser och färdigheter.

När hälften av det vi gör på jobbet idag inte kommer vara relevant om fem år, då blir det livslånga lärandet viktigare än någonsin tidigare. Men trots att kompetens är en färskvara, har vi fortfarande ett utbildningssystem som bygger på att vi pluggar länge när vi är unga – och lär oss alldeles för lite när vi blir äldre.

För att hitta nya idéer och lösningar på framtidens lärande bjuder Futurion in till Re:skill Hackathon där 50 deltagare från Edtechbolag, skolor, fackförbund och arbetsgivarorganisationer möts för att tillsammans hacka lärandet för att säkra framtidens kompetens.

- Genom att skapa en mötesplats där många olika perspektiv bryts, hoppas vi att nya idéer föds på hur det livslånga lärandet kan designas för att bättre matcha framtidens arbetsliv, säger Futurions vd Ann-Therese Enarsson.

Hackathon som strategiskt verktyg
Hackathon som metod för innovation och idéskapande är något som får en alltmer strategisk betydelse. Från start var hackathons ett format som tech-studenter använde för att koda, men har utvecklats till ett verktyg för företag, organisationer och myndigheter att hitta nya koncept, tjänster och lösningar på affärskritiska utmaningar.

- Vi har tidigare medverkat som inspiratör och uppdragsgivare på andras hackathons, berättar Ann-Therése Enarsson. Med Re:skill drar vi igång en serie hackathons runt strategiska frågor för framtidens arbetsliv.

Fakta Re:skill Hackathon
Arrangeras den 21 november på Meeting Room i Stockholm
Genomförs i partnerskap med Orten.io, Swedtech Industries och Brainpool.
Mer information om Re:skill Hackathon: www.reskill.se
Mer information om Hackathon som metod: HouseofHacks Visby Almedalen 2017