Delårsrapport 1-2018/2019

3 månader, juli - september 2018

• Rörelseresultat: -745 tkr (-820 tkr)
  • Finansiella intäkter och kostnader: -19 tkr (-15 tkr)
  • Resultat före skatt: -764 tkr (-835 tkr)
  • Resultat per aktie efter skatt: -0,07 kr, (-0,17 kr)

VD kommentar

Under perioden har företaget kapitaliserats och tillförts ny styrelse och ledning. Ole Helland tillträdde som VD 1 oktober 2018 och arbetar nu tillsammans med styrelsen att ta fram en genomarbetad affärs- och marknadsplan och därmed rusta företaget för tillväxt.

”Som nyutnämnd VD får jag konstatera att resultatet för perioden inte återspeglar bolagets möjligheter” säger Ole Helland. ”Förbättringspotentialen är betydande”.

Marknaden

FXI erbjuder professionella investerare en alternativ investeringsmodell med inriktning på valutamarknaden. Ett vanligt krav från investerare är att det finns en stabil fondstruktur för kundens investering. För att erbjuda kunder en attraktiv fondstruktur samarbetar FXI med etablerade aktörer inom den finansiella marknaden.

FXI och den nya ledningen avser att initialt fokusera på marknadsföring av fonden Valor Global FX till investerare. Den nya ledningen och ägarna har goda kontakter med investerare och målet är att genom dessa kontaktytor bygga upp kapitalet i fonden. Först när fonden är lanserad och kapitaliserad kan marknadsföring ske av fonden till externa investerare.

FXI ser vidare en lovande marknad för resning av kapital i en miljö där institutionella investerare gör betydande förändringar i portföljallokeringar till förmån för alternativa investeringar. Vi vet att det finns ett stort intresse för alternativa förvaltningsformer inom valutamarknaden, speciellt under tider när många traditionella tillgångsslag såsom aktier anses vara högt värderade.

Målet är att fonden i en uppstartsfas ska ha 10 MEUR under förvaltning.

Övriga väsentliga händelser under perioden

På bolagsstämma den 12 juli 2018 beslutade om en riktad nyemission vilken tillförde 3 MSEK i likvida medel samt 500 TSEK genom kvittning av fordran. Bolagsstämman beslutade vidare att tillsätta fyra nya styrelseledamöter att jämte styrelseordföranden Johan Wiklund leda företagets verksamhet. Michal Kliman, Johan Olsson, Jonas Hagberg och Hans Forsberg är de nytillträdda styrelseledamöterna. Per Ivar Sollied tillträdde som verkställande direktör i FXI den 16 augusti 2018. Under september 2018 valde Per Ivar Solleid att träda tillbaka som VD i FXI med anledning av akut sjukdom inom familjen. Den 2 oktober träffades avtal med Ole Helland som ersätter Per Ivar Solleid som VD i FXI. Ole Helland har över 20 års erfarenhet från finansbranschen och är ackrediterad av Swedsec. Han har tidigare arbetat inom bland annat Jyske Bank och Saxo Bank. Hans expertis ligger inom just kapital- och fondförvaltning och är väl förtrogen med FX handel och AI. Ole Helland är även en duktig entreprenör och kommer senast från Lauritz Auktioner. Ole talar fyra språk, svenska, danska, engelska och tyska och är van vid internationella affärer.

Som tidigare meddelats flyttades FXI:s aktier till observationslistan den 17 april 2018 med förklaringen att företaget vid tidpunkten inte uppfyllde noteringskravet att företagets styrelse behöver bestå av minst fyra oberoende ledamöter.

Spotlight har den 21 augusti meddelat att FXI uppfyller alla noteringskrav varerfter bolagets aktier flyttades från observationslistan till ordinarie lista. Beslutet är positivt för bolaget som nu har förändrad ledning med goda kontakter inom finansbranschen vilket möjliggör att bolaget kan byggas för tillväxt. Inga övriga väsentliga händelser har skett under perioden utöver det som framgår enligt ovan och av VD-kommentaren.

Kommentarer till delårsperioden
Tillämpade redovisningsprinciper följer senast upprättade årsredovisning.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport oktober – december 16 januari 2019
Delårsrapport januari – mars 17 april 2019
Bokslutskommuniké 2018/2019 31 augusti 2019

Undertecknad försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.

--------

FX international AB(publ) arbetar med egen förvaltning kombinerat med rådgivning till kvalificerade investerare. Bolaget är registrerat hos Finansinspektionen.

Handeln sker med den egna handelsplattformen, Genova FX™, samt den genom Valor kontrollerade fonden Valor Global FX. Handelsplattformen Genova FX baseras på statistiska modeller optimerade med artificiell intelligens för att åstadkomma en lönsam riskjusterad avkastning.

Ole Helland, VD                                                                              Johan Wiklund, styrelseordförande

Tel: +46 (0) 793 37 67 91                                                                 Tel: +46 (0) 708 14 28 28
E-post: ole.helland@fxi.se                                                               E-post: johan.wiklund@fxi.se