Ny VD, Ole Helland

Ole Helland ersätter nuvarande VD Per Ivar Solleid som tyvärr pga av akut sjukdom i familjen valt att träda tillbaka som VD i FXI.

Ole Helland har över 20 års erfarenhet från finansbranschen och är ackrediterad av Swedsec. Han har tidigare arbetat inom bland annat Jyske Bank och Saxo Bank. Hans expertis ligger inom just kapital- och fondförvaltning och är väl förtrogen med FX handel och AI. Ole Helland är även en duktig entreprenör och kommer senast från Lauritz Auktioner. Ole talar fyra språk, svenska, danska, engelska och tyska och är van vid internationella affärer.

”Jag är mycket tacksam för möjligheten styrelsen i FXI gett mig och jag ser verkligen fram emot att få ta tag i och utveckla FXI som just nu står inför en nystart. Det passar mig perfekt, det är just dessa affärsområden som driver mig. Det kommer i en tid som råkar sammanfalla väldigt väl med att jag fasat ut mina andra engagemang och därför kan jag direkt lägga all tid och fokus på FXI och dess utveckling och tillväxt. Det ska bli mycket spännande och jag ser framför mig en snabb, intensiv och kul resa den närmaste tiden!”, säger tf VD, Ole Helland, FX International AB (publ.)

”Efter att Per Ivar beklagligt nog fått sjukdom i familjen och måste lämna FXI är det med stor glädje vi kan presentera en fullgod efterträdare. Det har gått fort men ibland är en kombination av stora kontaktnät och lite tillfälligheter på ens sida och då blir det så här bra! Jag är mycket nöjd med att få in en drivande, kunnig och fokuserad person som ny VD i FXI. Vi har i styrelsen arbetat aktivt med en ny plan och i detta är VD en mycket viktig del och vi ser därför att vi snart kan presentera strategin. Det är också glädjande att förhandlingarna med flera olika fondstrukturer har utkristalliserats sig och att vi fått flera offerter att ta ställning till. Ett beslut om detta väntas också kunna presenteras inom kort. FXI står nu inför en helt ny resa med fokus på expansion och tillväxt.”, säger Johan Wiklund styrelseordförande, FX International AB (publ.)

”Jag beklagar djupt att jag pga sjukdom i familjen inte kan fokusera fullt ut på FXI, därför har jag valt att avsäga mig uppdraget som VD med omedelbar verkan. Jag vill poängtera att detta helt har med min personliga situation att göra och inte har något med FXI att göra, jag tror fortsatt på bolaget och hade sett fram emot att få driva verksamheten vidare. Men känner att det inte korrekt mot vare sig mig, min familj eller bolaget då mitt fulla fokus inte kommer att vara på bolaget den närmaste tiden.”, Säger avgående VD, Per Ivar Solleid, FX International AB (publ.)

Per Ivar Sollied, VD

Tel: +46 (0) 708 14 28 28
e-post: perivar.sollied@fxi.se

Johan Wiklund, Styrelseordförande

Tel: +46 (0) 708 14 28 28
E-post: johan.wiklund@fxi.se

FX international AB(publ) arbetar med egen förvaltning kombinerat med rådgivning till kvalificerade investerare. Bolaget är registrerat hos Finansinspektionen.