Gabather har genomfört toxikologiska studier

Gabather AB har framgångsrikt genomfört de regulatoriska GLP toxikologiska studierna med GT-002 i gnagare och icke-gnagare. GT-002 var generellt sett säker och väl tolererad vid upprepad administrering över 28 dagar vid dosnivåer som förväntas överstiga en terapeutiskt relevant dos hos människa. Vidare var de säkerhetsfarmakologiska studierna utan anmärkningar och GT-002 visade inga negativa kardiovaskulära effekter, vilket är viktiga säkerhetsattribut för den fortsatta kliniska utvecklingen av GT-002.

"Dessa positiva resultat stöder den fortsatta kliniska utvecklingen av GT-002 och vi ser fram emot att inom en snar framtid initiera studier i friska-frivilliga försökspersoner för att bedöma säkerhet och tolerans hos människa, säger VD Michel-Robin Witt"

Michael-Robin Witt, VD Gabather

E-post: mrw@gabather.com