Nyöppnat galleri vill skapa svensk renässans för glaskonsten

Galleri Glas, beläget på Nybrogatan på Östermalm i Stockholm, öppnade portarna i mars i år. De två grundarna, Anna Bromberg och Elin Forsberg, är beslutna om att förändra glasets ställning som konstform.  Galleriets första utställning – med konstnären Kira Phoneix K´inan - påbörjades torsdagen den 30e mars och pågår t.o.m. den 27e april.

Arbetet med Galleri Glas började redan 2015. Grundarna Anna Bromberg och Elin Forsberg träffades tidigare än så, för fem år sedan, och förenades i sin vision om att marknaden för glaskonst har stor utvecklingspotential. Det saknades en arena för glaskonsten, där konstnärerna har möjlighet att möta både allmänheten och kommersiella intressenter. Galleri Glas är på så sätt ensamma om sin nisch, och grundarna vill genom öppningen av galleriet utmana normerna inom konstvärlden.

”Det finns en viss ängslighet över vad som kan kallas konst och vad som betraktas som fint och fult, som inte har med konstnärlig kvalitet att göra. Den ängsligheten vill vi utmana.” säger Elin Forsberg.

Galleriet öppnar genom att ställa ut den brittisk-baserade konstnären Kira Phoneix K´inan. K´inan är bosatt i London och har en master från Royal Academy of Arts – men har även en koppling till Sverige genom en utbytestermin på Konstfack. Galleri Glas vernissage är K´inans första utställning i Sverige, och Anna Bromberg tror att vernissagen kommer bidra till att stärka glasets anseende som konstform.

”Traditionellt har många förknippat glas med hantverk snarare än konst. Internationellt sett är det mycket vanligare att använda sig av glas inom det som brukar beskrivas som ’fine art’, och Kiras fantastiska verk är ett utmärkt exempel på detta.” säger Anna Bromberg.

De två grundarna kommer från olika bakgrunder, Anna Bromberg, entreprenör, har tidigare arbetat som mediechef, bland annat på Bröderna Lindströms förlag medan Elin Forsberg är utbildad glaskonstnär från Konstfack. Galleri Glas vill arbeta med både etablerade konstnärer och nya talanger, och Elin ser på så sätt att galleriet bidrar till bevarandet av en viktig kulturtradition.

”När den gamla generationens glasblåsare går i pension riskerar vi att ett rikt kulturarv går förlorat. De nya generationer glaskonstnärer som examineras från skolor som Konstfack saknar en arena för sin konst, och vi ser på så sätt att galleriet kommer att bidra till en rikare svensk konstscen.” säger Elin Forsberg.

Efter K´inans utställning har Galleri Glas en rad ytterligare utställningar planerade för det kommande året, bland annat med konstnärer som Ann Wåhlström och Matilda Kästel.

”Vi har redan sett ett stort intresse för galleriet, så även om vi är i början av vår resa är vi mycket optimistiska när det kommer till både verksamheten och glaskonstens ställning i Sverige.” avslutar Anna Bromberg.

Anna Bromberg Sehlberg, Galleri Glas
anna@galleriglas.se

Elin Forsberg, Galleri Glas
elin@galleriglas.se

Om oss

Glas förtjänar en plats i människors medvetande och hem. Vi som grundat Galleri Glas är övertygad om att Sveriges konstälskare är redo att ta sig an nya uttryck och material. Vi ser det som vår mission att skapa en dynamisk och insipirerande möjlighet för konstköpare att möta exklusivt utvalda konstnärer från hela världen och deras verk. I vårt galleri kommer man att möta verk som är uttrycksfulla och sinnliga, som kräver uppmärksamhet och som väcker något inom betraktaren. Verk som tar för sig. Med Galleri Glas vill vi tillföra nya och outforskade perspektiv på ett av våra mest älskade material, och samtidigt skapa en ny mötesplats för våra kunder.

• Galleri Glas
    NYBROGATAN 34, 114 39 STOCKHOLM, INFO@GALLERIGLAS.SE, +46 70 823 11 87 ÖPPETTIDER: TIS-TORS 12-18, FRE 12-17, LÖR-SÖN 12-16, MÅN STÄNGT