7,5 ton tungt konstverk på plats mitt i Gallerian

I Gallerian och i kvarteret runt omkring pågår den största ombyggnationen i Stockholms city sedan 1970-talet. Inne i Gallerian märks inte bygget nämnvärt för besökarna men runt omkring ramar lyftkranar, avspärrningar och byggställningar in hela kvarterets utveckling. Det var just utifrån dessa ställningar som idén om ett gigantiskt konstverk växte fram.

Arbetet med att utveckla framtidens Gallerian och samtidigt göra plats för ännu mer shopping, mode, mat och inspiration har pågått i olika etapper sedan 2014. För att utmana föreställningen om hur en plats under ombyggnation kan se ut började Gallerian leta efter möjligheter till roliga idéer att fylla platsen med.

Det visade sig vara något så anonymt som en byggställning som hamnade i fokus och tog rollen som det avgörande materialet i skapandet av något nytt på platsen. Med hjälp av endast byggnadsställningar växer en ståtlig skulptur med den blygsamma vikten 7,5 ton fram i Gallerian. För idé och konstruktion står konstnären Per Josephson som både ritat och byggt.

- Byggnadsställningsspiran är en av de vanligaste arkitektoniska symbolerna i stadsbilden. Att nu ge den eget spelrum i ett konstnärligt uttryck kändes rätt då hela kvarteret sjuder av ombyggnation, säger konstnären, Per Josephson.

Skulpturen som har formen av en fontän kläs med vit LED-belysning som förutom ett härligt sken även blinkar. I juletider blir konstverket då även Gallerians svar på julbelysning.

- Vi ville göra något spännande som likt förändringen i Gallerian och i kvarteret runt om vidgar begreppen kring vad en plats som Gallerian kan vara. Med skulpturen är vi tillfälligt ett galleri, med belysningen gör vi något annat än det förväntade inför jul och att använda byggställningar som konstmaterial hör inte till det vanliga, speciellt inte i en galleria, säger Åsa Bergendorf, Marknadsansvarig på Gallerian.

När Ramirent som står för ställningsmaterialet fick frågan om att vara med var svaret självklart.

- Det har verkligen inte hänt tidigare att nån vill göra konst av våra byggnadsställningar. Idén var så kul och galen att vi självklart ville vara med. Våra ställningar finns ju dagligen på platsen i och med bygget men att vi nu flyttar med in och i formen av en skulptur är väldigt spännande, säger Mikael Jonsson, Chef total solutions hos Ramirent.

Gallerians så kallade skyltsöndag äger i år rum den 27 november. I samband med detta är det även dags att inviga och tända den nio meter höga skulpturen. Detta görs med pampig invigning kl. 15.00 på söndagen.

Åsa Bergendorf,
Tel: +46 8 696 32 06, +46 72 528 46 81

Kort info om invigningen och upptändning av ”fontänen”:

• Gospelkören Immanuel Gospel bjuder på ett specialframtaget öppningsnummer och ett julsångspotpurri.
  • Per Josephson kommer att vara på plats
  • Gallerian bjuder på glögg och pepparkakor
  • Söndag 27/11 kl.15.00

Kort info om skulpturen:

• Skulpturen är byggd enbart av byggnadsställningar
  • Vikt: 7420kg
  • Bas: Diameter ca: 2.500mm