Gallerian satsar på internationella butikskoncept

Under hösten öppnar tre nya butiker i Gallerian. Det är caféet Le Croissant, klädmärkena Superdry och Tiger Jeans. Butikerna ingår i en långsiktig strategi för att bredda utbudet och erbjuda fler internationella varumärken till Gallerians alla besökare.

Gallerian har sedan starten 1976 befunnit sig i ständig utveckling. I takt med att Stockholms nya stadsrum Urban Escape Stockholm nu växer fram mitt i city står Gallerian inför stora förändringar. Målbilden är att 15-20 nya butiks- och restaurangkoncept ska etableras under perioden fram till 2019. Med ett uppdaterat utbud av butiker, restauranger och caféer blir Gallerian en viktig destination i Urban Escape.

– Vi brinner för att utveckla platser där människor vill vara. Gallerian ska vara Stockholms naturliga mittpunkt med ett urbant och mångfacetterat folkliv. Det ställer krav på att ständigt var öppen för nytänkande och omvandling. De nya butikerna är en del av vår strategi Gallerian in Motion som syftar till att förstärka vår position som den ledande handelsplatsen i city, säger Tobias Edberg, centrumchef Gallerian.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carolina Nilsson, Marknadsansvarig Gallerian
E-post: carolina.nilsson@amffastigheter.se

Cecilia Elovsson, PR och Information, AMF Fastigheter
E-post: cecilia.elovsson@amffastigheter.se

Korta fakta:

Tiger Jeans pop-up
Tiger Jeans lanserar en pop-up butik i Gallerian som kommer vara öppen i tre månader. Butiken kommer spegla den mörka och suggestiva känsla som är signifikativt för klädvarumärket och är en möjlighet att kunna erbjuda Tiger Jeans kollektioner i sin helhet till kund. Från starten 2001 har Tiger Jeans vuxit till ett av de största svenska jeansvarumärkena.

Le Croissant
Ett franskt café som sedan 1984 bjuder på presskaffe, stort utbud av espresso, god mat och romantik. I en avslappnad, fransk miljö bjuds gästen att både uppleva och smaka på Frankrike.  Här kan man avnjuta sitt kaffe tillsammans med croissanter och mat à la minute som serveras vid bordet.

Superdry
Det engelska klädmärket Superdry lanserades 2003 och finns idag i över 100 länder. Kläderna kombinerar influenser från japansk grafisk design med amerikansk vintagekänsla. Stilen är urban med skön komfort och personlig identitet, och riktar sig till både tjejer och killar.

Det sker även förändringar bland de existerande butikerna. Hallbergs Guld och Vila Clothes flyttar tillbaka till sina tidigare lägen i kundgatan i ljusa, moderna lokaler under oktober månad. Edelweiss flyttar ner en våning och öppnar ett nytt café i kundgatan under hösten.

Gallerian i siffror:
Öppnade: 8 oktober 1976

Besökare per dag: ca 50 000
Antal butiker, restauranger och caféer: 70
Total yta: ca 31 500 kvm
Kundgatans storlek: 250 m lång, 15 m bred, 8 m hög
Garageplatser: ca 1 000 st
Antal medarbetare: ca 1 000 personer
Öppettider: vardagar 10–20, lördag 10–18 och söndag 11–18

Gallerian gör city roligare
Gallerian lockar cirka 50 000 besökare om dagen, varje dag, året runt. Folklivet och storstadspulsen är hög och vi jobbar varje dag med vår mission – att göra city roligare för stadens alla invånare.

Om oss