Nu strömmar Stockholmsturisterna in – i Gallerian

Succén kom snabbt för den nya turistinformation som öppnade i slutet av mars i Gallerian i Stockholm. Cirka 1 200 turister får dagligen hjälp att hitta personliga stockholmsupplevelser och försäljningen av turistkort ökar. Företaget bakom framgången heter Stockholm Info och är Sveriges första privata, auktoriserade turistinformation.

Den privata turistinformationen Stockholm Info blev snabbt populär och efter kristi himmelfärdshelgen strömmar stockholmsturisterna in i Gallerian på Hamngatan i Stockholm. Nu hör kommuner och entreprenörer runt om i landet av sig till Stockholm Info för att få veta mer om konceptet. Mest nöjda är företaget med det höga antalet turister samt försäljningen av Stockholmskortet.

– Vi guidar och hjälper i genomsnitt 1 200 turister om dagen och hoppas på ännu fler under sommaren. Efter att ha haft öppet i bara två månader seglade vi upp som tredje bästa försäljningsställe för Stockholmskortet, trots att våra konkurrenter redovisade statistik för fem månaders försäljning, säger Anette Schilde som är turistchef vid Stockholm Info.

Vid öppnandet den 28 mars trodde entreprenörerna att de var den första privata, auktoriserade turistinformationen i Stockholm. Nu har det visat sig att de är först i Sverige. I resten av landet drivs auktoriserade turistinformationer helt eller delvis av kommuner.

Mattias Johansson, som är vd för Stockholm Info, tror att det finns flera orsaker till framgångarna:

– Vi är ett privat alternativ vilket ger oss extra möjligheter att snabbt skräddarsy turistinformation och ge mer personliga rekommendationer. Vår grundidé är att finnas där turisterna finns och att ge snabb och relevant information. Gallerian ligger i Stockholms bästa affärsläge; det passerar 50 000 människor här varje dag och här finns mycket av allt – shopping, möjlighet att växla pengar, service, toaletter, fri Wi-Fi, restauranger och caféer.

Enligt Anette Schilde är specialkunskapen om Stockholm en annan orsak till succén:

– All vår personal har en gedigen turistutbildning i bagaget men de har också genomgått vår egen interna utbildning. De har drillats i att ha koll på dagliga aktualiteter och att svara snabbt på de vanligaste stockholmsfrågorna. De har provat alla guidade turer i Stockholm, besökt de populäraste museerna, åkt alla busslinjer i innerstaden mm, för att verkligen veta vad de pratar om. Vi har även satsat stort på språk. Utöver svenska och engelska behärskar vi kinesiska, ryska, franska, tyska, spanska och italienska.

Stockholm Infos affärsmodell bygger på att sälja biljetter, evenemangs-, rese- och presentkort, men de hyr även ut eventytor och annonsplatser i turistbutiken. De vanligaste kunderna är flygbolag, hotell, resebyråer, festivaler, attraktioner, transportföretag m fl som vill marknadsföra sig mot stockholmare och turister. Till hösten kommer Stockholm Info att satsa ännu mer på att finnas där turisterna finns genom att lansera en teknisk lösning som möjliggör personlig turistinformation på distans från bl a hotell.

Anders Pettersson som är centrumchef vid Gallerian är övertygad om att gallerior och köpcentrum kommer att paketera och erbjuda fler servicetjänster i framtiden:

– Det finns en tydlig trend som visar att människor kommer att spendera mer av sin totala inkomst på tjänster såsom restaurang, resor och andra servicetjänster, men mindre på dagligvaror. Vår centrala plats i Stockholm gör det naturligt för oss att satsa på nya servicetjänster som har en tydlig koppling till Stockholms stadsliv.

­– Det passar väldigt bra med en turistinformation i Gallerian. Turisterna behöver inte gå in genom en dörr till ett speciellt turisttempel. De slinker bara in och ställer de frågor de har och kan köpa olika turistpaket och biljetter på ett snabbt och enkelt sätt, säger Anders Pettersson.

Fakta:

De fem vanligaste turistfrågorna en varm sommardag 2011:

1. Hur tar jag mig ut i skärgården?
  2. Hur fungerar cykelkortet?
  3. Var och vilken tid är vaktavlösningen?
  4. Var kan jag titta på svenskdesignade möbler?
  5. Var kan jag äta typisk svensk mat till ett rimligt pris?

Om Stockholm Infos servicetjänster:

• Turistinformation med Stockholmsfokus: Via personlig service, självbetjäningsdatorer och turist-app (turistinformation i applikation för smartphones)
  • Turist-appen “Stockholm Info Guide” lanseras i juli och kan laddas ner gratis från App Store. Här kan turister söka efter Stockholms bästa restauranger eller klubbar och ta del av information om huvudstaden. Appen fungerar i offlineläge och har AR-funktion så turisterna lätt kan hitta var de är på kartan genom att ta kort på närmaste byggnad eller sevärdhet.
  • Hotellbokning
  • Biljettförsäljning: Teater, konserter, guidade turer, sevärdheter, sightseeing, tåg, båt, buss, cykel mm.
  • Presentkort för Gallerian och andra stockholmsbutiker
  • Information om Gallerian
  • Eventyta för turistkampanjer
  • Fri Wi-Fi

Statistik om turism i Sverige och Stockholm:

• 2009 inträffade ett trendbrott inom turismen. För första gången i modern tid gjorde utländska turister av med mer pengar i Sverige än vad svenska turister spenderade utomlands. (Källa: Svensk Handel, aug 2010, ”Den svenska shoppingturismen 2010”).
  • Den svenska shoppingturismen omsätter nära 80 miljarder kronor och det innebär att drygt 30 procent av turisternas utlägg hamnar i handeln och att hela 13 procent av handelns totala omsättning genereras av turister (Källa: Svensk Handel, aug 2010, ”Den svenska shoppingturismen 2010”).
  • 2010 blev ett starkt år för svensk turism. Sverige tog emot 15 procent fler långväga besökare och från våra grannländer var ökningen fem procent jämfört med året innan (Källa: Tillväxtverket.se/SCB, februari 2011).
  • Logiintäkterna på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade med totalt 1,3 miljarder kronor eller 7,7 procent under 2010. Störst ökning hade Stockholm, där intäkterna ökade med 653 miljoner kronor (Källa: Tillväxtverket.se/SCB, februari 2011).

Presskontakt:

- Mattias Johansson, vd på Stockholm Info AB, 070-7837520, 08-533 373 00, mattias@stockholminfo.se, www.stockholminfo.se

- Anders Salomonsson, Marknadsansvarig Gallerian, 070-631 80 92, anders.salomonsson@amf.se

Bildmaterial: Se bilagor i detta utskick eller: www.gallerian.se/Pressmaterial.aspx

Gallerian på Hamngatan 37 i Stockholm ägs av AMF Fastigheter och är sedan 1976 Stockholms mest centrala Galleria. Varje dag passerar här 50 000 personer. Missionen är att kontinuerligt spegla samtiden och dess händelser. AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Gallerian, femte Hötorgshuset och Salénhuset – blivande MOOD Stockholm - är några av de mest kända fastigheterna.