Stockholms första privata, auktoriserade Turistinformation öppnar i Gallerian

– Stockholm behöver en modern Turistinformation som vågar vara personlig, som har koll på storstadspulsen och som faktiskt finns där människor vill vara.

Det säger Mattias Johansson, vd för Stockholm Info, som är först med att öppna en privat, auktoriserad Turistinformation i Stockholm. Den 28 mars föds en ny typ av turistbutik i Gallerian på Hamngatan i Stockholm.

Den 28 mars får Stockholm sin första auktoriserade Turistinformation som drivs i privat regi. Den blir också Stockholms första Turistinformation som etableras i en kommersiell shoppingmiljö. Bakom det privata initiativet står företaget Stockholm Info med vd Mattias Johansson i spetsen.

– Vi är en auktoriserad Turistinformation och som privat alternativ har vi extra möjligheter att snabbt skräddarsy information och ge mer personliga rekommendationer. Dagens turister nöjer sig inte enbart med den allmänna turistinformationen, de vill också ha personliga perspektiv och råd, de vill veta vad vår personal tycker och var de brukar äta, shoppa och roa sig. Att Turistinformationen ligger i Gallerian känns viktigt för det är här som människor rör sig. Shoppingturismen ökar varje år och Gallerian är en turistdestination i sig, säger Mattias Johansson.

Förutom allmän turistinformation kommer Stockholm Info även att satsa på en rad nya servicetjänster, erbjuda biljetter till stadens många nöjes- och kulturevenemang, transporter, guidade turer och sightseeings, samt vara en exponeringsyta för företag inom turistnäringen. Ambitionen är att öka servicen för Stockholms turister genom att kombinera snabb och relevant turistinformation mitt i Stockholms city med generösa öppettider (vardagar kl 8-20, helger kl 9-18, öppet 363 dagar/år).

Centrumchefen Anders Pettersson ser Gallerian som en bra plats för en Turistinformation.

– Här passerar i snitt 50 000 personer om dagen, vilket motsvarar tre fullsatta Globen – varje dag, året runt. För oss är Turistinformationen ett första steg i en långsiktig satsning. Vi vill erbjuda fler servicetjänster som spar tid, ger extra information, fler valmöjligheter och bättre komfort – på alla nivåer. Det kan gälla turistinformation eller servicetjänster på basnivå som t ex våra nyöppnade amningsrum och toaletter, säger Anders Pettersson.

Om Stockholm Infos servicetjänster:

• Turistinformation med Stockholmsfokus: Via personlig service, självbetjäningsdatorer och Turist-App (turistinformation i applikation för smartphones)
  •  Hotellbokning
  • Biljettförsäljning: Teater, konserter, guidade turer, sevärdheter, sightseeing, tåg, båt, buss, cykel mm.
  • Shop-and-drop: Få varor hemkörda eller skickade inom Stockholm, Sverige eller världen.
  • Presentkort för Stockholmsbutiker
  • Eventyta för turistkampanjer
  • Information om Gallerian
  • Fri Wi-Fi

Om auktoriserad Turistinformation:

• Föreningen Turism i Sverige (FörTur) är en intresseorganisation för turistorganisationer i Sverige. Föreningen har ansvaret för auktoriseringen av Sveriges turistbyråer.
  • En turistbyrå som uppfyller FörTurs krav och som genomgått deras utbildning blir auktoriserad och får använda den grönvita Turistinformationsskylten.
  • Den grönvita Turistinformationsskylten betyder att här får turisten information om det lokala turistutbudet inom en dagsutflykt. Turisten får även hjälp med förmedling av logi. (Källa: FörTur, www.turism.se)

Statistik om turism i Sverige och Stockholm:

• 2009 inträffade ett trendbrott inom turismen. För första gången i modern tid gjorde utländska turister av med mer pengar i Sverige än vad svenska turister spenderade utomlands. (Källa: Svensk Handel, aug 2010, ”Den svenska shoppingturismen 2010”).
  • Den svenska shoppingturismen omsätter nära 80 miljarder kronor och det innebär att drygt 30 procent av turisternas utlägg hamnar i handeln och att hela 13 procent av handelns totala omsättning genereras av turister (Källa: Svensk Handel, aug 2010, ”Den svenska shoppingturismen 2010”).
  • 2010 blev ett starkt år för svensk turism. Sverige tog emot 15 procent fler långväga besökare och från våra grannländer var ökningen fem procent jämfört med året innan (Källa: Tillväxtverket.se/SCB, februari 2011).
  • Logiintäkterna på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade med totalt 1,3 miljarder kronor eller 7,7 procent under 2010. Störst ökning hade Stockholm, där intäkterna ökade med 653 miljoner kronor (Källa: Tillväxtverket.se/SCB, februari 2011).

För mer pressinformation

Presskontakt:

- Mattias Johansson, vd på Stockholm Info AB, 070-7837520, 08-533 373 00,  mattias@stockholminfo.se, www.stockholminfo.se

- Anders Pettersson, Centrumchef Gallerian, 070-203 67 79, anders.pettersson@amf.se

Bildmaterial: Se bilagor i detta utskick eller: www.gallerian.se/Pressmaterial.aspx

Gallerian på Hamngatan 37 i Stockholm ägs av AMF Fastigheter och är sedan 1976 Stockholms mest centrala Galleria. Varje dag passerar här 50 000 personer. Missionen är att kontinuerligt spegla samtiden och dess händelser. AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Gallerian, femte Hötorgshuset och Salénhuset – blivande MOOD Stockholm - är några av de mest kända fastigheterna.