Unga konstnärer ställer ut i Gallerian

För första gången äger utställningen Vårsalongen Unga tecknar rum i Gallerian. Utställningen är ett samarbete mellan Gallerian och Liljevalchs där deltagarna är mellan 16-18 år. Utställningen invigs med en vernissage lördagen den 28:e januari kl. 11.00 och finns att beskåda fram till den 5:e februari.

– Vi är stolta över det här samarbetet med Liljevalchs där vi möjliggör för unga att de får visa upp sin konst för Gallerians många besökare. Vi vill att Gallerian ska vara en mix av upplevelser och där utgör konst och kultur en viktig del, säger Åsa Bergendorf, Marknadsansvarig Gallerian.

Liljevalchs har tidigare satt upp ”Ung vårsalong” i egen regi men i år var det länge osäkert om det skulle bli någon vårsalong alls för de yngre. Anledningen var lokalskiftet för stora Vårsalongen vilket ledde till svårigheter i planeringen. Gallerian öppnade därmed upp möjligheten till en helt ny utställning för unga och för första gången arrangeras nu utställningen ”Vårsalongen Unga tecknar” i samarbete med Liljevalchs.

– Gallerian är verkligen helt rätt plats vara på för Vårsalongen Unga tecknar, och vi är så glada att denna möjlighet kom upp för att kunna lyfta våra unga talanger och visa upp de fantastiska verken som har kommit in, säger Mårten Castenfors, chef på Liljevalchs.

Inlämningen av verk till juryn skedde mellan den 19 och 22 januari, genom en workshop i Gallerian där unga kunde komma och teckna sina bidrag direkt på plats och få tips och guidning från pedagoger från Liljevalchs samt konstnären och jurydeltagaren Andreas Englund. Andreas Englund är en etablerad konstnär som främst är känd för sin illustration av en superhjälte som på ett humoristiskt sätt placeras i vardagliga situationer. Andreas deltog även 2008 i Liljevalchs stora Vårsalongen.

• Vårsalongen Unga tecknar är ett samarbete mellan Gallerian och Liljevalchs.
  • Det är en jurybedömd utställning där personer födda år 1999, 2000 och 2001 har kunnat ansöka med tecknade konstverk i blyerts.
  • De utvalda verken ställs ut i Gallerian under perioden 28 januari - 5 februari.
  • Invigningen äger rum mitt i Gallerian lördagen 28 januari kl. 11.00.

Åsa Bergendorf
Tel: +46 8 696 32 06, +46 72 528 46 81