Världen flyttar in i Gallerian

Idag kommer världens mest prestigefyllda fototävling World Press Photo till Sverige och till Gallerian. Bilderna återger det gånga nyhetsåret i en utställning med 155 fotografier, mitt i hjärtat av Stockholm. Bland de prisvinnande pressfotograferna syns rekordmånga svenskar: Magnus Wennman, Jonas Lindkvist, Paul Hansen och Niclas Hammarström.

Under ett lunchsamtal idag berättade pressfotograferna Paul Hansen och Jonas Lindkvist om sina prisvinnande bilder innan en guidad visning av utställningen invigde årets World Press Photo.

Utställningen turnerar världen runt och ställs ut i över 100 städer i 45 länder. Nu har turen kommit till Sverige och Stockholm när världens bästa pressfoton under tre veckor får ta plats mitt i Gallerian i Stockholms city.

– Det är andra gången vi välkomnar Word Press Photo till Gallerian. Det var enormt uppskattat av våra besökare sist. Årets utställning berör på djupet och att vandra genom ett helt nyhetsår återgett av dessa otroligt skickliga fotografer är verkligen en upplevelse, säger Åsa Bergendorf, marknadsansvarig Gallerian.

Närmare 6000 pressfotografer från 128 olika länder har lämnat in över 82 000 bidrag. Bland dessa ser vi hela fyra stycken svenska fotografer på prispallen där Magnus Wennman (Aftonbladet), Jonas Lindkvist (DN), Paul Hansen (DN) och Niclas Hammarström (frilans) alla vunnit i olika kategorier.

– Vi på Canon är väldigt glada över att återigen kunna presentera den här fotoutställningen som innehåller många starkt berörande och vackra bilder. Förra årets upplaga var mycket uppskattad av besökarna, och det i kombination med rekord i antalet svenska vinnare gör det extra roligt att få visa upp utställningen igen.  Vi vill gratulera samtliga deltagare för deras fantastiska bidrag, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon

World Press Photo är kostnadsfri och kan besökas under Gallerians ordinarie öppettider. Utställningen pågår till och med 18 september och är ett samarbete mellan Gallerian, Canon och World Press Photo.

För ytterligare information, kontakta:

Åsa Bergendorf, marknadsansvarig Gallerian
E-post: asa.bergendorf@amffastigheter.se

Word Press Photo och Gallerians öppettider:

Vardagar: 10.00 - 20.00
Lördagar: 10.00 - 18.00
Söndagar: 11.00 - 18.00

Fakta om World Press Photo

• World Press Photo är världens mest prestigefyllda fototävling
  • Grundades 1955 och sponsras sedan 1992 av Canon
  • I år deltog 5775 fotografer från 128 länder med över 80 000 bilder

Fakta om Gallerian