Världens bästa pressfoton till Gallerian

I september 2016 kommer World Press Photo Contest till Sverige och Gallerian. Det är världens mest prestigefyllda fototävling för pressfotografer där årets vinnare ställs ut i en 278 meter lång utställning. Utställningen turnerar världen runt och när den kommer till Sverige finns rekordmånga svenska vinnare representerade. Word Press Photo ställs ut i Gallerian mellan 2 – 18 september.

Fotografierna gestaltar det gångna nyhetsåret och ger alla olika infallsvinklar på vad som hänt i runt om i världen. I år har 5775 fotografer från128 olika länder skickat in 82 951 stycken bidrag totalt. I och med utställningen flyttar en del av världen in i Gallerian.

– Vi välkomnar Canon och World Press Photo till oss i Gallerian. Årets utställning är aktuell, brännande och viktig. Vi är jätteglada över att Canon tar utställningen hit där den kommer nå Gallerians drygt 50 000 dagliga besökare, säger Åsa Bergendorf, marknadsansvarig Gallerian.

Årets World Press Photo of the Year är tagen av den australienske fotografen Warren Richardson. Fotot visar en desperat man som i samband med flyktingkrisen sträcker över sitt nyfödda barn till en person på andra sidan stängslet vid gränsen mellan Serbien och Ungern.

Bland årets vinnare finns fyra svenska pressfotografer; Magnus Wennman, Niclas Hammarström, Paul Hansen, och Jonas Lindquist. Något som är rekord när det kommer till vinnare från Sverige.

Utställningen som är kostnadsfri genomförs i samarbete mellan Canon och Gallerian.

– Vi på Canon är väldigt glada över att återigen kunna presentera den här utställningen som innehåller många starkt berörande och högaktuella bilder. Förra årets upplaga var mycket uppskattad av besökarna, och det i kombination med rekord i antalet svenska vinnare gör det extra roligt att få visa upp utställningen igen. Vi vill gratulera samtliga deltagare för deras fantastiska bidrag, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon Svenska AB.

För ytterligare information, kontakta:

Åsa Bergendorf, marknadsansvarig Gallerian

Fakta om World Press Photo

• World Press Photo Contest är världens mest prestigefyllda fototävling
  • World Press Photo Contest grundades 1955 och sponsras sedan 1992 av Canon
  • I år deltog 5775 fotografer från 128 länder med över 80 000 bilder

Kategorierna för tävlingen World Press Photo är:

• General news
  • Spot news
  • Sports
  • Contemporary Issues
  • Daily Life
  • People
  • Nature
  • Long-term Projects – Individual
  • Long-term Projects – Group

För mer information om utställningen besök gärna www.worldpressphoto.org

Fakta om Gallerian

• Gallerian invigdes den 8 oktober 1976 och var Stockholm citys allra första galleria.
  • Gallerian lockar cirka 50 000 besökare om dagen, varje dag, året runt.
  • Gallerian är den del av Urban Escape, Stockholms nya citykvarter.
  • Gallerian ägs och förvaltas av AMF Fastigheter

Om Canon Svenska AB

Canon Svenska AB marknadsför och säljer Canons branschledande produkter och lösningar på den svenska marknaden. Försäljningen av företagsprodukter och tjänster sker både genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående återförsäljare. Företaget marknadsför och säljer också konsumentprodukter inom bildhantering genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska har 420 anställda och omsätter ca 1 700 miljoner kronor. Canon Svenska är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc som omsätter 280 miljarder och har 197 000 anställda – varav 17 000 i Europa. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2013 lämnades 3825 patent in, vilket är flest bland alla japanska företag. Canons filsosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska den egna miljöpåverkan och att hjälpa kunderna minska sin miljöpåverkan genom rätt val av produkter.

Mer information om Canon finns på www.canon.se.