Gambro etablerar kliniksamarbete i Texas, USA

Gambro etablerar kliniksamarbete i Texas, USA Gambro har genom sitt amerikanska dotterbolag Gambro Healthcare etablerat ett kliniksamarbete med HSI Healthcare Services, Inc., ett helägt dotterbolag till Family Health Center, Inc. Samarbetet sker i form av ett joint-venture och avser två kliniker i Galveston county, Texas, USA som ger dialysvård till ca 149 patienter. University of Texas nefrologiska institution tillhandahåller den medicinska expertisen vid dessa båda kliniker. "Gambros beslut att etablera ett joint-venture är i linje med bolagets strategiska plan att utöka sin dialysverksamhet i Texas. University of Texas nefrologiska institution och Family Healthcare Centers Inc. är kända för att ge dialysbehandling av högsta kvalititet till patienter i Galveston-området", säger Brad Nutter, chef för Gambro Healthcare. Med detta avtal ger Gambro nu hemodialysbehandling till mer än 1.450 patienter i Texas. Gambro Healthcare Gambro Healthcare har en globalt ledande position inom njursjukvård och äger och driver 588 kliniker med ca 44.200 patienter i fyra världsdelar. Största andelen kliniker finns i USA med 483 kliniker med ca 36.600 patienter. Gambro Healthcare har en omsättning på ca 11 miljarder SEK och har ca 10.000 anställda. För ytterligare information kontakta: Bengt Modéer, Informationsdirektör, tel. 08-613 65 00, 070-513 65 33 Anna Augustson, European Investor Relations Manager, tel. 08-613 65 35, 070-513 65 34 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00780/bit0002.pdf