Gambro fortsätter att expandera i Virginia

Report this content

Gambro fortsätter att expandera i Virginia Gambro har förvärvat den största dialyskliniken i Richmond, Virginia: Westwood Dialysis Center, med 110 patienter. Gambro har förvärvat kliniken från Bon Secours Memorial Regional Medical Center Inc. och har efter förvärvet ca 700 patienter i Richmond-området. Gambro är därmed den ledande vårdgivaren inom njurdialys i detta område. "Vi har förvärvat Westwood Dialysis Center eftersom det uppfyller våra höga krav på vårdkvalitet. Vi fortsätter att selektivt göra förvärv som strategiskt stärker vårt nätverk av dialyskliniker", säger Mats Wahlström, vice verkställande direktör i Gambro och ansvarig för affärsområde Njursjukvård. "Detta förvärv stärker vår position både lokalt och som globalt ledande inom njursjukvård." För ytterligare information kontakta: Bengt Modéer, Informationsdirektör, tel. 08-613 65 00, 070-513 65 33 Anna Augustson, European Investor Relations Manager, tel. 08-613 65 35, 070-513 65 34 Gambro är ett globalt företag inom medicinsk teknik och healthcare med ledande positioner inom njursjukvård - produkter och vård - samt blodkomponentteknologi (BCT). Gambro är världens näst största vårdgivare inom dialysbehandling för njursjuka. Ca 41.500 patienter behandlas i 569 kliniker över hela världen. Njursjukvårdsprodukterna består främst av dialysmaskiner och -filter, blodslangar och dialysvätskor. BCT omfattar produkter för donation, separation och behandling av blodkomponenter. Koncernen har en omsättning på ca 19 miljarder SEK och har ca 18.000 anställda i ett 40-tal länder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/06/19990506BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/06/19990506BIT00050/bit0002.pdf