Gambro och Dendreon sluter avtal om cancervacciner

Gambro och Dendreon sluter avtal om cellinsamling i USA för kommersialisering av cancervacciner Gambro sluter avtal med amerikanska Dendreon Corporation (Nasdaq: DNDN) för att kommersialisera Dendreons terapeutiska vacciner. Gambro Healthcares kliniker i USA och Gambro BCTs cellinsamlingssystem, Spectra, kommer att användas för insamling av celler. Cellerna behandlas därefter med Dendreons terapeutiska vacciner. Dendreons vacciner används för att behandla cancer. "Vi gläds åt denna möjlighet att samarbeta med Dendreon och utvidga vår verksamhet till att hjälpa denna nya patientgrupp. Dessa nya tjänster passar väl in i Gambro Healthcares strategi, vilken fokuserar på att ge tjänster av mervärde och dra nytta av kunnandet inom vår kärnverksamhet samt vårt nätverk av kliniker," säger Larry Buckelew, President, Gambro Healthcare US. David Perez, President, Gambro BCT säger: "Gambro BCTs Spectra-system för insamling av blodkomponenter är det främsta redskapet för stamcellsinsamling. Denna förstklassiga teknologi, tillsammans med den kliniska och tekniska expertisen inom Gambro BCT och Gambro Healthcare, utgör en bas för vår affärsstrategi inom terapeutiska specialiteter, dvs att leverera innovativa lösningar inom blodterapi för att förbättra det kliniska resultatet för patienter. Det ger också en utmärkt möjlighet till samarbete mellan Gambro Healthcare och Gambro BCT." Avtalet ger Dendreon tillgång till ett nätverk för cellinsamling, vilket stöder den kliniska utvecklingen och kommersialiseringen av Dendreons terapeutiska vacciner, inklusive huvudprodukten, Provenge. Nyligen meddelade Dendreon att företaget är redo att påbörja fas III kliniska studier för Provenge på patienter med prostatacancer. Prostatacancer är den vanligast förekommande typen av cancer hos män. Mer än en miljon män i USA har prostatacancer med uppskattningsvis 198.000 nya diagnoser och 31.500 dödsfall under 2001. Det finns för närvarande ingen behandling som ökar långsiktig överlevnad bland patienter med metastatisk prostatacancer. Dendreon (www.dendreon.com) söker och utvecklar nya produkter för cancerbehandling genom manipulation av immunsystemet. Dendreon är ledande inom utveckling av terapeutiska, dendritiska cellbaserade cancervacciner. Förutom Provenge har Dendreon ytterligare två terapeutiska vacciner under kliniska studier, Mylovenge (fas II kliniska studier) samt APC8024 (fas I kliniska studier). För ytterligare information kontakta: Karin Avasalu, Vice President, Corporate Communications, tel. 08-613 65 00, 070-513 65 99 Pia Irell, Investor Relations Director, Corporate Finance, tel. 08-613 65 91, 070-513 65 91 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/24/20011024BIT00810/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/24/20011024BIT00810/bit0001.pdf