Gambro öppnar ny produktionsanläggning för dialysatorer med syntetiskt membran

Gambro öppnar ny produktionsanläggning för dialysatorer med syntetiskt membran Gambro öppnar en ny produktionsanläggning för dialysatorer med syntetiskt membran i Hechingen, Tyskland. Den nya anläggningen gör det möjligt för Gambro att öka produktionskapaciteten med 5 miljoner dialysatorer per år. Fabriken i Hechingen är Gambros "center of excellence" för dialysatorer och där tillverkas dialysatorer för både externa kunder och egna kliniker över hela världen. "Detta är en milstolpe för Gambro. Den utökade produktionskapaciteten stöder Gambros strategi att ytterligare förstärka vår ledande globala position inom hemodialys, där dialysatorer med syntetiskt membran blir allt viktigare," säger Alain Granger, chef för Gambro Renal Products. "Det gör att vi kommer att kunna tillverka stora volymer av en dialysator med mycket god prestanda och detta på ett flexibelt sätt och till lägre kostnader." Efterfrågan på Gambros dialysatorer med syntetiskt membran ökar kraftigt. Gambro ökade därför produktionskapaciteten med 1,5 miljoner under år 2000 och kapaciteten ökas nu med ytterligare 5 miljoner dialysatorer i den nya anläggningen. I april 2001 informerade Gambro om en betydande ökning av produktionskapaciteten avseende dialysatorer med syntetiskt membran vid de två produktionsanläggningarna i Hechingen, Tyskland och Meyzieu, Frankrike. Den investeringen kommer att leda till en ökad kapacitet på nära 8 miljoner dialysatorer per år. Leveranserna tack vare den investeringen kommer att nå marknaden år 2003. Polyflux-dialysatorn Gambros dialysator med syntetiskt membran, Polyflux, är ett avancerat filter för hemodialys och konvektiva behandlingsmetoder, där valet av membranstruktur och polymermaterial är av största vikt. Strukturen hos Polyamid S-membranet består av tre lager med en yta uppbyggd av en mikrodomänstruktur som liknar det naturliga biologiska membranet i en njure. Detta innebär att immunsystemet och blodets koagulation i mycket liten grad påverkas av blodets kontakt med membranet. Klinisk användning av Polyflux bekräftar att det ger goda behandlingsresultat, vilket resulterar i ett minskat behov av sjukhusvård och läkemedel. Patienten mår bättre och får en ökad livskvalitet. Gambro har varit pionjär inom syntetiska dialysatorer och har skapat en tillverkning som bygger på en grundläggande process som kan användas för filter med olika egenskaper. Det bygger på ett enda polymersystem och en och samma processutrustning. Ett brett utbud av membranfunktioner kan erhållas genom s k fasinversion inom samma process och baserat på samma råmaterial. I kombination med andra teknologiplattformar kommer detta att medge produktion av stora volymer filter med mycket goda och flexibla egenskaper, utmärkt biokompabilitet och till låga kostnader. Gambro Renal Products Affärsområdet Gambro Renal Products omsätter ca 9,4 miljarder SEK och innefattar produkter och tjänster för hemodialys, påsdialys och akut njursjukvård, vilka marknadsförs under starka varumärken. Produkterna innefattar filter, koncentrat, dialysmaskiner, blodslangar och vattenreningsanläggningar. Försäljningen sker i 90 länder med egna dotterbolag i 30 länder. Tillverkningen sker i 11 länder och produktutveckling bedrivs i Tyskland, Italien och Sverige. Affärsområdet har ca 6.500 anställda. Gambro Renal Products är världstvåa inom hemodialysprodukter, ligger på fjärde plats inom påsdialysprodukter och är världsledande inom akut njursjukvård. För ytterligare information kontakta: Karin Avasalu, Vice President, Corporate Communications, tel. 08-613 65 00, 070-513 65 99 Pia Irell, Investor Relations Director, Corporate Finance, tel. 08-613 65 91, 070-513 65 91 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/24/20011024BIT00450/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/24/20011024BIT00450/bit0002.pdf