Analysguiden: Stort intresse kräver satsning

Gapwaves har fått fler förfrågningar kring Gap-tekniken, både inom telekom och bilradar. Initialt leder det till ökade kostnader men vi ser också bättre tillväxtutsikter. Vi höjer riktkursen till 16 kronor (15).

Gapwaves bygger på framlidne Per-Simon Kildals framstående forskningsinsatser som resulterade i ett antal patent på vågledar- och antennprodukter. Bolagets tillväxtmöjligheter är främst knuten till den så kallade Gap-antennen.

Bolaget kan gynnas av den närmast hysteriska utbyggnaden av datahastigheter i mobilnäten de närmaste åren. I första vågen är det sammankoppling av radio-master som är intressant. I den andra vågen blir det aktuellt att koppla upp mobilkonsumenterna direkt i nästa generations mobilnät (5G). Gapwaves Gap-antenn lämpar sig väl för detta då tekniken ger möjlighet till låga överföringsförluster inom de högre frekvens­band som 5G kommer att nyttja.

Vid sidan av Gap-antennen har Gapwaves antenner som riktar in sig mot försvars- och forskningsmiljöer i mindre volymer. Bowtie-antennen har visat sig ha en potential mot mobiltelefonsidan.

Under andra kvartalet 2017 tecknade Gapwaves avtal med en tredje telekom-leverantör kring utveckling av aktiva 5G-antenner. Två sekretessavtal slöts också med biltillverkare (bilradar) under andra kvartalet 2017.

Bolaget satsar på utveckling för att mäta det ökade intresset inom området. Bolagets redovisade förlust inräknat återlagda aktiverade intäkter som ökade från 5,3 miljoner kronor under kvartal 1 till 7,8 miljoner kronor i kvartal 2/2017.

Stigande kostnader gör att vi sänker vår resultatprognos med vardera 6 miljoner kronor 2017 och 2018. Samtidigt höjer vi vår intäktsprognos från 145 till 150 miljoner kronor år 2020. Givet ett högre långsiktigt tillväxtagande (2,75 procent jämfört med 2 procent) stiger vår riktkurs till 16 kronor (15).  Detta värde är dock mycket känsligt för antagande om försäljningsvolym och marginaler. Givet ett pessimistiskt respektive optimistiskt scenario varierar det motiverade värdet på aktien från cirka 7 till omkring 24 kronor per aktie. Efter en kursuppgång ändrar vi vår rekommendation till Avvakta (Behåll).

Läs hela analysen på Analysguiden

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.