Ny landschef för GARO i Finland

Patrick Karlsson har utnämnts till ny VD för GAROs verksamhet i Finland. Han kommer att efterträda Kalervo Ulander som går i pension under 2018. Patrick tillträder tjänsten senast den 16:e april. Han kommer närmast från Gycom Finland Oy där han varit Country Manager sedan 2014. Patrick Karlsson har en Bachelor of Science från Tekniska Läroverket i Helsingfors. Tidigare har han varit verksam inom Oy Nylund Group och Schneider Electric Finland med ansvar för bland annat installatörer och distributörer. Patrick har också varit VD för Elko i Finland (del av Schneider Group) mellan 2004-2010.

Kalervo Ulander har varit VD för GARO i Finland sedan starten 2008 och går i år i pension.

"Kalervo har varit mycket betydelsefull för GAROs verksamhet i Finland. Vi är samtidigt väldigt glada för att Patrick ska börja hos oss och är övertygade om att han är rätt person att utveckla vår finska verksamhet både vad gäller försäljning och lönsamhet. Vi önskar honom lycka till", säger Carl-Johan Dalin, VD och koncernchef i GARO.

Carl-Johan Dalin, CEO GARO
E-post:
carl-johan.dalin@garo.se

Lars Kvarnsund, CFO GARO
E-post:
lars.kvarnsund@garo.se

GARO är ett företag, som under eget varumärke, utvecklar och tillverkar innovativa produkter och system för elinstallationsmarknaden. Verksamhet bedrivs i Sverige, Norge, Finland, Irland och Polen och koncernen är organiserad i två affärsområden GARO Sverige, och GARO Övriga marknader. GARO har ett brett sortiment och är marknadsledande inom ett flertal produktområden. Koncernen omsatte 2016 MSEK 658 och har cirka 360 anställda. Huvudkontoret finns i Gnosjö.

Affärsidén är att ”med fokus på innovation, hållbarhet och design utvecklar GARO lönsamma helhetslösningar för elbranchen”.